Många äldre oroas av digitala tjänster

Drabbas av snabb teknikutveckling – pensionen räcker inte

Publicerad 2019-01-12

Banker och myndigheter lägger ut allt fler tjänster på nätet.

Men det behövs relativt nya datorer och telefoner för att kunna utnyttja dem.

– Vi är många som helt enkelt inte har råd att byta dator och telefon så ofta som krävs, säger Ulla Grandin, 76.

Precis som många andra kvinnor i sin generation jobbade sjuksköterskan Ulla­ Grandin deltid under långa perioder när barnen var små. 

Det syns på hennes pension. I dag lever hon på 10 657 kronor i månaden efter­ skatt. 

– Jag har en sju år gammal dator och en drygt två år gammal telefon. Så jag har det väl rätt bra förspänt ­jämfört med många andra, men jag har absolut inte råd att uppgradera hela tiden, säger Ulla som bor i Huddinge söder om Stockholm.

Hänger inte med

Datorn behöver hon för att sköta bank- och myndighetsärenden.

– Jag har inga planer på att byta mina grejer. Jag har inte råd. Det finns absolut inte i min kassa, säger Ulla.

Hennes situation är inte unik. Hela 65 procent av Sveriges två miljoner pensionärer är oroliga över att allt mer i samhället för­väntas skötas digitalt, enligt en undersökning gjord bland pensionärsorganisationen SPF:s medlemmar.

Enligt undersökningen har 10 procent av pensionärerna inte har råd att hänga med fullt ut i teknik­utvecklingen. Ytterligare 35 procent är tveksamma till att inkomsterna skulle räcka.

– Och då är ändå den här undersökningen är gjord med en mejl­enkät – bland människor som är digitala, säger SPF:s generalsekreterare Peter Sikström.

– Myndigheterna lägger över mer och mer på nätet. Det här skapar en oro hos människor som inte har möjlighet att vara digitala. 

Tvingas köpa nytt

Samtidigt kräver den snabba teknikutvecklingen att användarna med jämna mellanrum byter ut sina ­telefoner, läsplattor och ­datorer.

Ett exempel är mobilt bank-id. Med sju miljoner användare är det i särklass det vanligaste verktyget för att logga in på bank- och myndighetssajter.

Förra året släpptes en ny version av appen som ­effektivt täppte till de säkerhetshål som under flera års tid utnyttjats av bedragare. Uppdateringen välkomnades därför av de flesta ­användare. 

Men uppdateringen gjorde samtidigt äldre versioner av appen obrukbara. Och eftersom den senaste versionen inte går att installera i hur gamla telefoner som helst har cirka 10 000 användare tvingats byta ut sina i övrigt fullt fungerande telefoner.

”Är inte inräknat”

En studie gjord så sent som 2016 visade att var ­femte pensionär stod helt utan tillgång till internet. 

– Kostnaden för dator, ­internet och smarttelefon har beräknats till 7 000 ­kronor per person och år. Det är lågt räknat. Men de pengarna finns inte med i dagens pension. Det finns ingenting i pensionsberäkningen för dessa avgifter, säger Peter­ Sikström.

Följ ämnen i artikeln