Kraftig ökning av mobilskulder hos unga

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2005-06-29

Operatörernas kreditprövning inte tillräcklig - kan vara ett lagbrott

Stockholm (TT)

Antalet unga som hamnar hos kronofogden på grund av mobiltelefonskulder har ökat dramatiskt det senaste halvåret.

En orsak är operatörernas bristande kreditprövning som dessutom kan vara ett lagbrott.

Antalet ansökningar om så kallade betalningsförelägganden gällande obetalda mobiltelefonräkningar har ökat med 39 procent hittills i år. Det visar färsk statistik från Kronofogdemyndigheten som TT tagit del av.

Och det är framför allt landets ungdomar som har svårt att betala för sina mobiltelefonvanor.

– Det är en ökning vi sett under lång tid, säger Åke Lundholm, informationsansvarig för kronofogdefrågor vid Skatteverket.

Han pekar ut priskriget mellan landets stora operatörer och den följande jakten på nya abonnenter som orsak till problemen. Jakten på nya abonnenter har gjort att operatörerna mer eller mindre skänker bort mobiler mot att abonnenten binder upp sig för en fast månadskostnad.

– Kruxet är att när folk nappar på erbjudanden med långa bindningstider så nöjer sig bolagen med en förenklad kreditprövning. Det innebär att de bara kontrollerar om abonnenten har några betalningsanmärkningar, men inte hans eller hennes betalningsförmåga, säger Åke Lundholm.

Kan vara lagbrott

Ett sådant agerande kan i sig vara ett lagbrott. Enligt konsumentkreditlagen måste nämligen ett företag som ger kredit på belopp från omkring 4000 kronor också kontrollera kredittagarens betalningsförmåga.

Detta görs inte, trots att den bundna månadskostnaden ofta ligger kring 300 kronor och kan sträcka sig upp till 24 månader. På så vis kan mobiltelefonoperatörerna binda upp ungdomar och andra vars betalningsförmåga egentligen inte är tillräcklig.

– Kanske borde man till och med se över och anpassa lagen så att alla operatörer gör en fullständig kreditprövning, säger Åke Lundholm.

Men operatörerna försvarar sig.

– Vi gör en kreditkontroll på alla våra abonnemangskunder, och försöker vara vaksamma på om betalning uteblir. Där ska vi försöka bli ännu snabbare, säger Malin Rydberg, pressansvarig på Tele2 som toppar listan över betalningsförelägganden.

Direkt till ungdomar

Åke Lundholm påpekar att bolagens marknadsföring i många fall vänder sig direkt till ungdomar och att prissättningen fortfarande är otydlig. Detta trots att kronofogdemyndigheten så sent som i julas slog larm om att just ungdomar drabbats av alltför aggressiv marknadsföring från mobiltelefonoperatörerna.

– Som kund har man en skyldighet att informera sig själv. Är man under 18 år krävs målsmans medgivande, och är man över 18 år är man myndig och har ett eget ansvar för sin ekonomi. Vi ser inte detta som ett växande problem, säger Jan Sjöberg, extern kommunikatör hos Telia Sonera.

Kronofogdemyndigheten ser nu så allvarligt på problemen att man genomfört samtal med alla stora mobiltelefonoperatörer. Dessutom har man inlett ett samarbete med Konsumentverket och Post- och telestyrelsen för att få bukt med det ökande antalet skulder.

Johan Andersson/TT , Kamilla Kvarntorp/TT

Följ ämnen i artikeln