Så synar du spelbluffen

Uppdaterad 2011-03-10 | Publicerad 2002-02-15

Tro inte på allt du ser. Förhandsbilderna på ditt drömspel kan vara rena fantasin. När spelet väl släpps har konceptet ändrats och den imponerande grafiken du såg är vardagsmat. Henrik Rudin har kollen.

Kolla noga på den stora bilden av snowboardspelet Amped är den detaljerade åkaren inklippt och solblänket är gjort i bildprogrammet Photoshop. Ramaskri bland spelfansen. Och Microsoft bad om förlåtelse: Några av bilderna var förbättrade för att illustrera finesser som ska finnas i den färdiga produkten. Även om detta är vanligt med spel så tidigt i utvecklingen ber vi om ursäkt. Tack. Riktiga Amped(höger) kommer till Xbox i mars.

The Getaway till Playstation 2 träffade som en magdunk. Oj, biljakter genom typ hela London, nästan som på film! Efterföljande bilder (ovan höger) var betydligt blekare och sen blev det tyst. Spelet är nu ohyggligt försenat. Klart i sommar, tro't om ni vill.

Hal” presenterades till Mac 1999, skulle sen nog mest komma till pc, men så köpte Microsoft spelföretaget Bungie och Halo blev till slut flaggskeppstitel till kommande tv-spelet Xbox. Under resan har det hänt massor. Den här tidiga Halo-bilden har inte ett rätt. Varken miljön, stridsvagnarna eller hjältens vapen finns med i det färdiga spelet.

Det kallas concept art när spelmakarna drömmer. Warcraft III tar nog priset. 1999 kom en fantastisk film som aptitretare för hur det skulle kännas när strategispelet tog klivet över till 3D-grafik. Men det var avgrundsskillnad till spelbilderna (nedan) och vartefter har 3D-perspektivet blivit allt mer begränsat. Kraftigt fördröjda Warcraft III släpps möjligtvis i sommar.

Detta är Doom 3 enligt en anonym lirare på nätet. När man inte får veta något om sitt drömlir kan man ju göra egna bilder. Fejkbilderna dyker upp till så gott som varenda efterlängtad titel.

Henrik Rudin