Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Enar, Einar

Eurocard-kunder utsatta för bedrägeri

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2004-11-24

Uppmanas lämna kontouppgifter på falsk hemsida

Eurocards kunder utsattes på tisdagen för en attack.

På en falsk hemsida uppmanas de fylla i sina kontouppgifter.

Eurocard har polisanmält bedrägeriet.

På tisdagsmorgonen skickades ett falskt meddelande som vänder sig till Eurocards kunder ut via e-post. I mejlet står följande

”Kära EUROCARD kund, 22 November var det någon eller några som försökte logga in på ditt konto från en utländsk ip adress vilket fick oss att reagera. Ditt konto är för tillfället fruset av säkerhetsskäl. Om du inte har varit utomlands och loggat in på din konto så måste vi be dig och logga in och byta lösenordet, helst ett svårare lösenord. Var vänlig och clicka på länken nedan för aktivering av ditt konto.”

Uppmanas ge ut pin-kod

När man väl loggar in på den falska hemsidan uppmanas kunden att fylla i namn, kontonummer, pin-kod samt giltighetstid.

När detta väl är gjort har bedragaren allt som behövs för att göra affärer över internet.

Men som tur är verkar det inte som om någon gick på bluffen. Både kunder hos Eurocard och andra reagerade direkt på mailet och ringde upp företagets kundservice.

– Vi märkte en kraftig ökning av trafik på morgonen. De som är kunder hos oss undrade vad de skulle göra, och de som inte är undrade varför de fått utskicket, säger Kerstin Ottosson, informationschef på Eurocard, till aftonbladet.se.

Bedrägeriet polisanmält

Enligt Ottosson är detta första gången företaget råkar ut för den här typen av bedrägeri.

– Vi har gjort en polisanmälan och hoppas att polisen får tag i bedragarna, säger hon.

Om någon mot förmodan skrivit in sin uppgifter på den falska hemsidan bör de kontakta Eurocard och få sitt kort spärrat.

– Om man handlat i god tro så ersätter vi eventuella förluster, säger Ottosson.

Per Mattsson