Motorola satsar på lågprismobiler

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2005-02-14

Tre miljarder har inte haft råd att skaffa telefon

Mobiltelefontillverkaren Motorola gör tvärtom och ger sig in i kampen om marknaden för de allra billigaste mobiltelefonerna.

När de andra stora mobiltillverkarna slåss om marknadsandelar och tillväxt brukar de tala sig varma för de mest avancerade modellerna. De med MP3-spelare, radio, kamera, e-post, internet och inom kort också tv.

Det är där pengarna finns att hämta. På lågprismarknaden är konkurrensen mördande och utrymmet för att tjäna pengar litet.

Tre miljarder användare

Den amerikanska mobiltillverkaren gör nu tvärtom – satsar på att ta fram en ”superbillig” mobil. Den är avsedd för de cirka tre miljarder människor, som ännu inte har råd att skaffa en mobil och än mindre ringa i den. Det handlar om cirka tre miljarder potentiella mobilanvändare.

Indien och Afrika

Telefonerna börjar säljas i april och bolaget räknar med att under de första sex månaderna sälja sex miljoner telefoner.

Telefonen, som kommer att kosta runt 40 dollar, cirka 280 kronor, ska säljas på tillväxtmarknader i till exempel Indien, Afrika, Asien, Sydamerika och Kina.

Här handlar det inte i första hand om en massa finesser, men väl en fungerande mobiltelefon att ringa med.

Det är teleoperatörsorganisationen GSM Association som get 18 olika tillverkare möjlighet att ta fram en lågprismobil för ett antal operatörer i de så kallade tillväxtländerna.

Enligt organisationen bor cirka 80 procent av världens befolkning inom områden med mobilnät, men bara 25 procent av människorna har en mobiltelefon.

Få kan ringa

Indien är ett av de länder där mobilrevolutionen knappt börjat. För två år sedan hade kanske 20 miljoner av landets en miljard invånare en mobiltelefon. I dag är siffran cirka 100 miljoner och målet är att den ska fördubblas till årets slut.

För det krävs det billiga mobiler, mobilnät och operatörer villiga att satsa på utbyggnad. Ett indiskt mobilsamtal kostar till exempel under tio öre minuten.

– Det betyder att tre miljarder människor som bor inom ett mobilnäts räckvidd inte har tillgång till mobil kommunikation, säger Ben Soppit, som ansvarar för lågprisprojektet inom organisationen.

Lågprismarknaden domineras i dag av till exempel Nokia. Men där finns också en lång rad andra tillverkare, varav några stora som koreanska LG och tyska Siemens. På bland annat den kinesiska marknaden finns dessutom en lång rad lokala tillverkare.

Under 30 dollar

Nokia tvingades under förra året in i en prispresskarusell för att behålla sina andelar av världsmarknaden.

Målet att ta fram en lågpristelefon för cirka 40 dollar satte Motorolas chef för mobiltelefontillverkningen, Ron Garriques, upp redan för två och ett halvt år sedan i en Reutersintervju. Målet är att kring 2006 kunna leverera telefoner som kan köpas för under 30 dollar, kring 200 kronor.

Anders Lignell/TT

Följ ämnen i artikeln