Tre mobiltelefontillverkare mot väggen
Sony Ericsson, Roger Bolander, marknadschef Norden
Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2002-11-28
Hur lång livstid ska en mobiltelefon ha?
– Tekniskt kan de hålla länge, men generellt byter konsumenterna vartannat år. Sedan har vi den extrema ungdomsgruppen som byter telefon två–tre gånger per år
Acceptabel felprocent?
– Också en fråga vi inte uttalar oss om, men det handlar inte om 30 procent, då skulle man behöva höga priser för att täcka upp det.
Faktisk felprocent?
– Någon procent av telefonerna som måste tas in på service.
Marknadsandel i Sverige?
– Vi uttalar oss inte om detta i siffror, men jag kan säga att vi har en säker andraplacering i Sverige. Det går bra för oss.
Siemens, Titti Hagenfeldt, marknadschef
Hur lång livstid ska en mobiltelefon ha?
– Livslängden ligger nog någonstans runt två år i snitt, men kunderna köper i regel en ny när det har tillkommit nya funktioner, färger och modeller.
Acceptabel felprocent?
– Inga uppgifter vi vill kommentera.
Faktisk felprocent?
– Det betraktar vi som företagshemligheter.
Marknadsandel i Sverige?
– Mellan 10 och 12 procent, beroende på vem som räknar. Det innebär att vi har en tredjeplats i Sverige.
Nokia Mobile Phones, Nilla Peterson, informationsansvarig
Hur lång livstid ska en mobiltelefon ha?
– Det är också en bedömningsfråga. Det beror helt på hur användaren hanterar sin telefon. För en del kanske livstiden blir ett år, för andra fem år.
Acceptabel felprocent?
– En bedömningsfråga. Det är svårt att svara generellt. Däremot strävar vi alltid efter så hög kvalitet som möjligt i alla lägen.
Faktisk felprocent?
– Det är konfidentiell information och jag kan inte kommentera det.
Marknadsandel i Sverige?
– Jag kan inte ge dig vår marknadsandel i Sverige. Vi talar gärna om hur vi ser ut på världsmarknaden, men ger inga siffror per land.
Läs mer
Zendry Svärdkrona