Nokia vägrar laga trasiga telefoner

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2002-02-27

Hundratals Nokia- ägare har hört av sig till aftonbladet.se

Nokia meddelade i förra veckan att de som har problem med sina 8210-telefoner på grund av ett displayfel skulle få hjälp.

Men hundratals läsare har hört av sig till aftonbladet.se och säger att de nekats reparation av sina telefoner.

Nokia uppger att felet finns hos telefoner som tillverkats de senaste månaderna.

Läsarna upplever samma fel även på äldre telefoner.

Världens största mobiltillverkare Nokia har problem med sin storsäljare 8210. Det är displayen som krånglar. Felet har fått stor uppmärksamhet och i förra veckan meddelade företaget att de som har problem med sina mobiler ska få hjälp.

”Har man problem med sin telefon med anledning av felet på displayen så hjälper vi till. Vad man gör är att man vänder sig till en av våra hundra servicebutiker som vi har i landet. Vi ska självklart lösa de här problemen”, sade Sara Kullgren, Skandinavienchef på Nokia Mobile Phones, till aftonbladet.se i förra veckan.

”Garantin har gått ut”

Sedan dess har hundratals läsare hört av sig till aftonbladet.se och berättat att de inte alls fått hjälp. De har tagit med sig sina telefoner till servicebutiker och mötts av besked som att garantin har gått ut och liknande. Kunder har besökt återförsäljare som inte fått direktiv av Nokia. De har ringt Nokias reklamationsavdelning som inte heller har vetat något.

Nokia beklagar

– Jag beklagar det. Information har gått ut till alla våra partners för några dagar sedan. Det borde inte vara några oklarheter, säger Sara Kullgren och fortsätter:

– Vi har identifierat en kvalitetsbrist hos en komponentleverantör vilket gör att displayfunktionen hos Nokia 8210 har påverkats. Det gäller telefoner som tillverkats under perioden oktober 2001 till januari 2002. Felet omfattas av sedvanlig garantitid och nästföljande tolv månader och repareras kostnadsfritt.

Många av dem som hört av sig till aftonbladet.se har telefoner som är ett år eller över ett år gamla. Men de har samma problem.

– I så fall handlar det om enskilda fall. Men har man problem med sin telefon allmänt ska man vända sig till våra servicepartners, säger Sara Kullgren.

Om displayen inte fungerar på en telefon som är ett år gammal, är det då inget fabriksfel?

– Det kan man inte svara på generellt. Det måste tittas på från fall till fall.

Det är flera hundra människor som har hört av sig till oss och har samma problem med äldre telefoner. Är inte det anmärkningsvärt?

– Jag har svårt att kommentera det. Man får bedöma från fall till fall.

Är det många som har hört av sig till er om de här problemen?

– Efter att vi har informerat om det här är det många som har hört av sig till oss.

Sara Kullgren vet inte hur många telefoner som drabbats, men säger att det handlar om ett begränsat antal.

Kunden kan klaga inom två år

Enligt konsumentköpslagen har kunden rätt att klaga på fel inom två år. Är det ett fabriksfel är företaget skyldigt att reparera felen samt stå för kostnaderna.

– Är det ett ursprungligt fel ska företaget reparera det. Så enkelt är det, säger Nils Ahlén, jurist på Konsumentverket.

I sommar kommer ett EU-direktiv som innebär minst sex månaders obligatorisk garanti. Det innebär att inom de första sex månaderna behöver man inte bevisa att det är ett ursprungsfel för att få det åtgärdat.

Som det är i dag har företaget ingen laglig skyldighet att ha en garantitid.

Pernilla Fagerström

Följ ämnen i artikeln