Nätfel i Malmö inte åtgärdat

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2006-12-09

HSB:s vd: ”Jag är väldigt upprörd”

Telia hävdar att alla som använder deras HSB-nät i Malmö kan känna sig säkra – felen som upptäckts är åtgärdade och säkerhetshålen tilltäppta.

Inte alls, hävdar it-säkerhetskonsulten Dan Egerstedt.

Det var på fredagen som aftonbladet.se kunde berätta att internettrafiken för tusentals användare i Malmö har kunnat avlyssnas i flera dagar. Upptäckten gjordes av it-säkerhetskonsulten Dan Egerstedt.

– Inloggningsuppgifter till banker, söksträngar på blocket och information om vilka sidor folk surfade på. Jag kunde se folk som laddade ner från Pirate Bay, sade han till aftonbladet.se.

HSB:s vd Lars Danielsson rasade och Telia lovade omedelbar bot och bättring. Under lördagen har det också hetat att felen är åtgärdade – men så är inte fallet, enligt Dan Egerstedt.

– Datatrafiken har minskat, men fortfarande får jag 20-30 datapaket i sekunden, säger han till Sydsvenskan.

”Oerhört störande”

Uppgifterna gör HSB Malmös vd Lars Danielsson förtvivlad.

– Jag är väldigt upprörd över den här situationen. Vi valde Telia för att de är den största aktören och för att vi trodde att vi till fullo kunde lita på att deras system var säkert. Att de inte lyckas komma tillrätta med felen är oerhört störande, säger han.

– Vi har uppmanat Telia på vd-nivå att ta sitt fulla ansvar och sätta in alla tänkbara resurser för att lösa det här, fortsätter han.

Exakt hur många som har drabbats kan han inte svara på. Till dess att problemet är löst uppmanar han dock alla kunder att använda nätet så lite som möjligt.

– Det är möjligt att man måste ha specialistkompetens och särskilda program för att se den här trafiken, men för oss har det ingen betydelse. Systemet ska vara 100 procent säkert.

Telia: Problemet är löst

Telias presschef Jan Sjöberg tillbakavisar bestämt att det ska ha varit möjligt att se andra människors bankinloggningar eller andra privata uppgifter.

– Det är inte sant. Med speciell programvara och speciell kompetens har man möjligen kunnat se att ett visst ip-nummer har sökt sig till en viss adress, men ingenting annat, säger han.

Enligt honom är problemen lösta.

– Rapporterna från våra tekniker är samstämmiga: vi har täppt till de hål som vi har sett. Nu är vår ambition att så snabbt som möjligt och efter bästa förmåga ta reda på om det finns kvarstående problem, säger han.

– V har tagit det här på största allvar.

Läs mer:

Annica Lundbäck