Billigaste försäkringen till din nya el-pryl

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2009-06-22

Undvik dyra butiksförsäkringar och spara tusenlappar. Stor guide: Alla alternativen.

Dyra tilläggsförsäkringar till tv:n eller datorn kan kosta skjortan.

Men det finns alternativ som ger dig fullt skydd för lite pengar – eller till ingen kostnad alls.

Det är inte bara svårt att välja tv-modell. Sen kommer försäkringen. Behövs den?

Du har säkert fått frågan när du köpt vitvaror eller elprylar.

"Vill du ha en försäkring?"

Mer än varannan kund svarar ja – trots att försäkringen kan kosta så mycket som en tredjedel av priset på varan. Säljarna har provision på försäkringarna, och butikerna tjänar stora summor på dem.

Men du då – behöver du försäkringen?

Sanningen är tyvärr snårig, och svaret blir ett "mja, kanske".

Det är viktigt att tänka på att din pryl kan råka ut för många olika missöden – och olika försäkringar gäller vid olika sorters händelser.

* Din produkt kan brinna upp eller bli stulen.

Då gäller hemförsäkringen, som de flesta har. Problemet är att självrisken oftast ligger på 1 500 kronor.

* Din produkt kan bli förstörd genom en olyckshändelse eller genom att du klantar dig. Du kanske tappar den i golvet, råkar hälla kaffe på den eller badar med den.

Då gäller den så kallade drulleförsäkringen, som man kan teckna som tillägg till sin hemförsäkring. Även här är självrisken oftast 1 500 kronor.

* Slutligen kan din produkt börja krångla, fungera dåligt eller sluta fungera helt, utan att du vet vad det beror på.

Det är nu det blir svårt.

Vågspel

För beror krånglet på ett fel som fanns redan när produkten såldes (även om det kanske visar sig långt senare) är ansvaret alltid tillverkarens, i hela tre år från försäljningen. Då är de skyldiga att laga produkten eller ge dig en ny. Det står i Konsumentköpslagen.

Men samma krångel kan ju också bero på att du som köpare hanterat prylen på ett felaktigt sätt – och då är det du som måste stå för reparation och utbyte. Hemförsäkringen kan normalt inte hjälpa dig här.

För att avgöra vems felet är, tillverkarens eller ditt, när produkten krånglar, skickar butiken den på undersökning. De första sex månaderna är detta utan kostnad för dig, för bevisbördan ligger på butiken. Så länge garantin gäller, oftast ett år – samma sak.

Efter de sex månaderna (eller längre om garantin gäller längre) är bevisbördan din. I praktiken innebär det att du åker på att betala undersökningskostnaden, oftast några hundralappar, om undersökningen visar att felet är ditt.

Att reklamera en krånglande vara efter att garantitiden gått ut kan alltså i praktiken vara något av ett vågspel.

Dessutom måste du vara utan produkten under tiden som den är inne för undersökning. Ett tips här är att fråga efter en låneprodukt under tiden – ofta finns det sådana, som kan åka fram efter en artig fråga eller, ibland, en stunds tjatande.

Det är här elkedjornas tilläggsförsäkringar kommer in. De erbjuder mestadels ett ganska bra skydd och gör det enklare att reklamera. Du behöver aldrig tveka att lämna in en krånglande produkt, eftersom du aldrig behöver betala undersökningen. Dessutom är självrisken låg eller obefintlig.

Men smakar det så kostar det.

Förlust för kunderna

Butikerna tjänar stora pengar på de här försäkringarna – och det är givetvis konsumenterna som betalar. För en enskild konsument kan tilläggsförsäkringen bli en vinst, men på det hela taget är det en förlust för kunderna.

Marknaden för elprylförsäkringar är alltså lukrativ, vilket ett antal nya aktörer har insett.

För dig som konsument innebär det att du har fått större valmöjlighet. Du är inte längre hänvisad bara till de stora elkedjornas försäkringar och du kan komma mycket billigare undan.

Sedan är förstås frågan om du verkligen vill försäkra dig till tänderna. Många försäkringsexperter råder dig att främst försäkra dig mot sådant som hotar att ruinera dig: att ditt hem brinner upp, omfattande inbrott eller invaliditet som gör det omöjligt för dig att tjäna pengar under lång tid. Resten lönar det sig att spara ihop en liten buffert till, istället för att köpa separata prylförsäkringar.

Börja alltså med att kolla så att du har ett grundskydd i form av hemförsäkring och olycksfallsförsäkring. Har du inte det är det nog där du ska lägga pengarna, snarare än på en försäkring för nya ipoden.