Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Dagmar, Rigmor

It-sagan som blev sann

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2004-08-22

Männen bakom sökmotorn Google började i ett garage - nu blir de mångmiljardärer

Framgångssagan började i ett garage i San Francisco.

I dag är Larry Page och Sergey Brin osannolika miljardärer.

Två tekniknördar med en idé som ingen begrep storheten i - till en början.

När it-bubblan sprack växte deras företag när nästan alla andra gick under.

I torsdags gjorde deras sökmotor Google börsdebut.

Värdet ligger i nivå med biljätten Ford.

Många hoppas tjäna grova pengar. Andra varnar för en ny bubbla.

Aftonbladets Wolfgang Hansson berättar historien om hur två grabbar från

enkla förhållanden erövrade it-världen.

Det höll på att sluta med katastrof direkt.

Larry Page hade fått i uppdrag att visa nyanlände studenten Sergey Brin runt på Stanford-universitetet i Kalifornien.

De två hamnade omedelbart i luven på varandra.

Brin tyckte Page var en skitstövel.

Men så upptäckte de att båda bar på en gemensam dröm om att revolutionera internet. Sedan den dagen är de nästan oskiljaktiga.

Google - nätets överlägset populäraste sökmotor - har förändrat världen. Att "googla" har blivit synonymt med att leta information på internet. Google är ett av några exklusiva varumärken, som Walkman och Hoover, som blivit egna ord i Oxford Dictionary och andra ordböcker.

Grundarna Page och Brin berättar gärna om hur deras sökmotor till och med räddar liv ibland.

- En man skrev till oss att han hade ont i bröstet men inte visste varför, berättar Sergey Brin. Han gjorde en googlesökning och kom fram till att han hade fått en hjärtattack. Han ringde efter ambulansen och överlevde. Andra har skrivit till oss med liknande historier. Det är extremer men det finns otaliga exempel på att Google är ett kraftfullt verktyg. Folk blir hjälpta i sina karriärer. Ungdomar med sina studier.

Men Google har gjort mer än så.

Lång väg till succén

Numera är det många som "googlar" sin presumtiva partner, vänner och ovänner för att få reda på sånt som de kanske inte själva vill berätta. De riktigt självupptagna tar reda på vad som finns på nätet om dem själva.

Vägen till succén har varit lång.

Ingen av Googlebröderna hamnade i branschen av en slump. Båda kommer från familjer där vetenskap och datorer insöps med modersmjölken. Larry Pages pappa var professor i datavetenskap medan hans mamma undervisade i samma ämne.

Sergey Brins pappa är professor i matematik medan mamman är klimatforskare på Nasa.

Att grabbarna utvecklades till datasnillen är ingen överraskning. Ödet gjorde att de träffades.

Emigrerade från Ryssland

Sergey Brin föddes i Ryssland och bodde i Moskva tills han var sex år. Omedveten om den diskriminering och de trakasserier familjen utsattes för på grund av sin judiska börd.

I stället för att stå ut bestämde sig familjen för att emigrera till USA.

Larry Page hade en mindre dramatisk uppväxt. Han fick sin första dator när han var sex år.

- Mina föräldrar försökte aldrig pusha mig. Jag gillade verkligen datorer. Jag var förmodligen den förste i min klass som lämnade in en hemläxa gjord på ordbehandlare.

Page och Brin tillhörde eliten på sina amerikanska skolor. Teknik- och mattesnillen. Nördiga typer som var som klippta och skurna för den akademiska världen.

Innan internet ändrade deras bana.

De tyckte inte att de sökmotorer som fanns höll måttet. Den som letade efter information fick alldeles för många skräpträffar. Det tog för lång tid att hitta det man behövde och mycket hittade man inte alls.

Förebilden var datorn i tv-serien Star Trek som visste svaret på varje fråga. Deras idé var att välja ut sajter som många redan besökte och länka ihop dem. På så vis slapp de skräpträffar.

Metoden gick under arbetsnamnet Backrub. Namnet Google kom inte till förrän idén lanserades kommersiellt 1998. Och då av misstag. Meningen var att servicen skulle heta Googol, en ordlek för oändlighet. Googol står för siffran 10 med 99 nollor efter.

Någon stavade fel och det blev Google i stället.

I början var det inte många som trodde på affärsidén. Alla de stora i branschen tackade nej till att gå in som finansiärer. Alla var imponerade över att det man verkligen sökte efter alltid kom överst i träfflistan. Men servicen var gratis, så hur skulle de kunna tjäna några pengar?

Page och Brin övertrasserade sina kreditkort. Lånade av vänner och familj för att ändå kunna börja i liten skala i ett garage i en förort till San Francisco.

I motsats till de då existerande sökmotorerna ville de ha vattentäta skott mellan sökträffarna och reklam. Lösningen blev att lägga reklamen bredvid och över träffarna och då bara annonser som anknöt till sökorden. Ingen reklam som man var tvungen att klicka bort.

Fick en check på 1 miljon kronor

Genombrottet kom när de träffade Andy Bechtolsheim, en av grundarna till dataföretaget Sun.

Brin har beskrivit hur mötet gick till.

- Han hade bråttom i väg någon annanstans så han sa: "I stället för att gå in på alla detaljerna är det väl bättre att jag skriver ut en check."

Checken var på närmare en miljon kronor.

Finansmannen skrev ut den på Aktiebolaget Google. Problemet var att Brin och Page ännu inte bildat något företag. Nu blev de tvingade, om inte annat för att kunna lösa in checken.

I dag har "babyn" växt från två personer till närmare 2 000 med kontor runtom i världen. Garaget har bytts ut mot Googleplex - ett säreget kontorskomplex omgärdat av lummig grönska i Silicon Valley.

Att det inte är något traditionellt företag märks redan i den avslappnade entrén med stora röda soffor, psykedeliska lavalampor och kyl med gratis fruktjuice.

Popgruppen Greatful Deads gamle kock lagar gratisrätter åt personalen.

Viktigt att vara udda

Att vara annorlunda, rentav udda, har blivit en del av affärsidén.

Till en början skulle kontoret inte ha några fasta telefoner. Idén övergavs först när de insåg att ljudkvaliteten på mobilnätet var sämre.

Kanske är det så att Google verkligen är ett ovanligt företag som drivs på andra premisser än normal affärsverksamhet. Men risken finns alltid att myten ersätter verkligheten.

Kring Larry Page och Sergey Brin har skapats en bild av två väldigt enkla människor som inte hör hemma i företagsvärlden. Som hellre blir torterade än drar på sig en Armanikostym. Som drivs mer av idealism än viljan att tjäna pengar.

De framställs som två förvuxna tonåringar som fortfarande tar livet med en klackspark. Page bygger med lego i vuxen ålder (under skoltiden imponerade han stort på sina klasskamrater med att bygga en bläckstråleskrivare i lego) och spelar rullskridskohockey. Brin har en bakgrund som trapetskonstnär innan ryggen sa stopp.

I motsats till datagurun Bill Gates bygger de inga jättevillor.

Pappa Brin berättar i intervjuer hur sonen fortfarande bor i en enkel hyreslägenhet, en trerummare.

- Han har inte särskilt mycket pengar, hävdar Michael Brin.

Båda Brin och Page kör en miljövänlig hybridbil av märket Toyota. De hänger inte på lyxkrogar utan tar hellre en tur på sina rollerblades.

Frågan är hur sann den bilden är.

Förra året drog båda in 150 000 dollar i lön och dryga 200 000 i bonus. Page och Brin tjänar multum och i och med börsintroduktionen blir de del av en exklusiv skara superrika, åtminstone på pappret.

Finanstidningen Forbes värderar dem till en miljard dollar var. Efter börsintroduktionen någonstans mellan tre och fyra miljarder. Google tros få ett värde i nivå med Ford och McDonalds.

Föga förvånande är Googlegrundarna extremt eftertraktade ungkarlar (även om affärstidningen Wall Street Journal uppger att båda haft eller har förhållanden med anställda på företaget) och omger sig med livvakter när de rör sig i offentligheten.

Påminner om Birgersson

De udda affärsmännen påminner inte så lite om svenske it-gurun Jonas Birgersson som på Framfab-tiden kom till affärsmöten i orange fleecetröja. Många trodde sig i det udda yttre se någon som begrep något de inte själva gjorde. I slutändan blev de lurade på sina pengar.

Google-bröderna verkar medvetet och aktivt odla sin anti-etablissemangsimage. Hittills har det varit bra för affärerna.

De kommer gärna barfota eller i sandaler till intervjuer. De visar upp det annorlunda kontoret där ett team massörer går runt hela dagarna och knådar personalen som spelar biljard och dricker gratis fruktjuicer.

Enligt myten går Page och Brin personligen runt i kontorslandskapet och uppmanar folk som sitter kvar för länge att gå hem och göra något annat.

Nyanställda får en lista med tio skäl varför Google är en bra arbetsplats.

"Vi älskar våra anställda och vill att de ska veta det", är ett av dem.

Finansvärlden har ibland svårt att veta var de har Googlegrundarna.

När paret reste till New York för att övertyga Wall Street-expertisen om potentialen i företaget lär en av mäklarna ha avbrutit dem mitt i föredragningen med kommentaren:

- Tar ni verkligen det här på allvar?

Page och Brin är fina killar som vill väl. Företagets grundregel nummer ett är "var inte ond".

- Det betyder att vi försöker göra det bästa vi kan för alla, förtydligar Page. Vi är inget vanligt företag. Och vill inte bli något heller.

Andra mål är "gör gott" och "förbättra världen".

Det yttrar sig bland annat i att spritreklam inte är tillåten i Google. Vapenfabrikanter göre sig inte heller besvär. Vin är däremot okej. Vissa välgörenhetsorganisationer får annonsera gratis. Hundar är välkomna på kontoret.

Syns i tv-shower varje vecka

- Ibland är avvägningarna svåra, säger grundarna i en intervju med Playboy.

Brin innehar rollen som företagets samvete utåt. Han sitter med i talkshows varje vecka och pratar it. En showman. Page jobbar mer i det tysta.

I de amerikanska reportagen kring Googles grundare finns samma imponerande beundran över företagskulturen som i rapporteringen som föregick it-bubblan.

Med en inte oviktig skillnad.

Google överlevde kollapsen. Företaget har funnits i över fem år och går redan med rejäl vinst. I värderingen ligger inte bara hoppet om framtida mirakel. Affärsidén har redan visat sig fungera.

I dag tjänar Google inte bara pengar på reklam. Man säljer en hårdvarusökmotor som företag använder för att göra sina interna datanät sökbara. Bolaget tjänar pengar på att licensera ut sin sökteknik till andra sajter.

Hausse på börsen

Googles börsintroduktion har skapat hausse i finansvärlden. Page, Brin och andra delägare säljer visserligen bara ut en liten del av sina aktier men många hoppas att aktien ska bli ett jätteklipp.

Givetvis följer Page och Brin inte de givna reglerna vid ett börsinträde. Till att börja med är deras prospekt fullt av företagets världsförbättrarfilosofi, "att göra gott".

De tänker inte lämna kvartalsrapporter som andra företag.

- Företagsledare som distraheras av ett antal kortsiktiga mål är lika meningslösa som en bantare som hela tiden kliver upp på vågen.

Page tror att deras framgång bygger på att de aldrig drivits av att lyckas utan mer brytt sig om sin idé.

Även försäljningsmetoden är udda.

Holländsk auktion kallas den.

Normalt brukar storbanker "dela ut" aktierna till lojala kunder på förmånliga villkor. Blir det några smulor över kastas de till allmänheten.

Nu kunde vem som helst bjuda på aktien. Man fastställde ett spann inom vilket priset skulle ligga och sedan fick den som var intresserad lägga ett bud. Därmed hade allmänheten chansen att komma över aktierna.

Det febriga intresset har dämpats något den senaste tiden. Otäcka minnen av it-kraschen hemsöker alltfler it-analytiker.

Tänk om Google-aktien inte är den lysande affär som majoriteten tror?

Vissa väldigt positivt inställda till Googlebrödernas livsverk deklarerar öppet att de aldrig själva skulle satsa några pengar.

För vad händer om det dyker upp två nya, smarta unga killar som kommer på en ännu bättre sökmotor? Eller en ännu smartare lösning för att kränga annonser.

"Prisidén" på aktien var först satt till runt 130 dollar men sänktes till runt 90 dollar. När aktien gjorde debut i USA i torsdags slutade kursen på strax över 100 dollar.

För att inte riskera att förlora kontrollen över företaget har aktier som säljs bara en tiondel av röststyrkan hos Googlegrundarnas egna.

Att sälja för gott är de inte intresserade av.

- Vi vill göra det här på lång sikt. Vi gillar att vara oberoende.

Börsintroduktionen höll på att stupa på en tabbe från Page och Brin. Amerikanska lagar kräver att steget in på börsen ska föregås av en period av tystnad från företagets sida så att ingen information som kan ge vissa köpare fördelar läcker ut.

Olycklig intervju i Playboy

Bara några dagar före introduktionen publicerade herrtidningen Playboy en intervju med Brin och Page. Den gick i detalj in på företagsstrategin och fick den amerikanska finansinspektionen att hota med att skjuta upp börsinträdet.

Inga träd tillåts växa upp i himlen. På senare tid har Larry Page och Sergey Brin fått ta emot en hel del kritik.

Google lanserar en ny"supermejl" kallad Gmail. Skillnaden mot dagens e-mejl är att lagringskapaciteten är 200 gånger större. Men enligt Brin är det inte säkert att mejlen verkligen försvinner när man raderar dem. Vilket lett till en hård debatt i främst USA om intrång i privatlivet. Ska Google spara folks mejl fast de tror sig ha raderat dem?

Dessutom tänker Goggle låta datorer leta efter särskilda nyckelord för att kunna lägga upp riktad reklam till mejlanvändarna. Något som många tycker är ett brott mot Googles tradition att inte förpesta kundernas tillvaro med oönskad reklam.

Så vad är då Googlebrödernas slutmål? Att bli stenrika, bygga ett slott och slappa på en sandstrand med en paraplydrink i handen?

Glöm det.

I stället är ambitionen att världens samlade vetande med framtida teknik ska vara kopplat direkt till folks hjärna.

Eller så nära det går att komma den drömmen.

- Jag vill bli ihågkommen som mycket uppfinningsrik, mycket pålitlig och etisk och för att verkligen ha betytt något för världen, säger Page.

Gör 200 miljoner sökningar/dag

Google-grundare & heta ungkarlar

Så fungerar en sökmotor på internet

Wolfgang Hansson