Upptrappning i mobilkriget

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2002-03-05

Konkurrensen pressar priserna och gynnar konsumenterna

Sony Ericssons nya supernalle, P 800, får lysande kritik.

- Den är riktigt häftig och helt rätt, säger Tidningen Mobils chefredaktör, Niclas Lidström.

Men inom kort kontrar Nokia.

Mobilkriget är här.

Sony Ericsson har sedan man ingick äktenskap förra året jobbat febrilt med att ta fram nya mobiler som kan knäppa de finländska konkurrenterna på näsan.

När företaget i dag presenterade tre nya mobiler - med supernallen P800 i spetsen - tror branschfolk aftonbladet.se varit i kontakt med att kampen med Nokia på allvar kan tas upp igen.

- P800 är en riktigt häftig mobil. En lyxmobil som är helt rätt ute, säger Niclas Lidström.

Hur då?

- Det här är en telefon för affärsmän eller andra människor som kan betala dyra pengar för en mobiltelefon, vilket är helt rätt. Nokia jobbar på samma sätt, mot samma målgrupp.

Så ”vanliga” människor har inget att hämta här då?

- Jo, självklart. Sony Ericsson visade ju upp tre telefoner. Deras modell, Z 700, kommer inte att kosta lika mycket och den telefonen kommer säkert att sälja i större volym än P 800. Det gäller att ha en telefon för varje målgrupp i samhället. Men P800 var en viktig signal att ”vi kan göra exklusiva, lyxiga mobiltelefoner”.

Niclas Lidström fortsätter:

- Men produkterna betyder inte att Sony Ericsson kommer att vara världsledande. Nu måste de fortsätta att utveckla och ta fram nya produkter.

20 nya Nokianallar

Och samtidigt ligger konkurrenterna - med Nokia i spetsen - och lurar i vassen.

- Nokia kommer inom de närmaste månaderna att komma ut med tio nya telefoner och när det första halvåret är slut ska de ha lanserat 20 nya nallar.

Blir det ett mobilkrig nu?

- Ja, det skulle man kunna säga. Nu kommer både Nokia och Sony Ericsson att köra på stenhårt. Det är ju positivt för konsumenterna eftersom det blir fler produkter att välja mellan samtidigt som priserna med all säkerhet kommer pressas.

Vid den stora IT-mässan "CeBIT" i tyska Hannover nästa vecka kommer mobiltillverkarna att spänna musklerna med varann offentligt för första gången detta år.

- Vi satsar framför allt på MMS för närvarande. I övrigt kan jag inte avslöja så mycket, säger Karin Sternius, informationschef på Nokia.

Marcus Noterius

Följ ämnen i artikeln