Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Justus, Justina

Agneta hör till nya sms-generationen

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2002-09-20

Vodafone: Det här ställer våra fördomar på kant

Enligt mobilföretagens kundprofiler borde hon knappt hitta fram till mobilen.

Nu visar det sig att Agneta Rydberg, 50, tillhör den grupp där sms:andet ökar allra mest.

LÄRDE SIG GILLA MOBILEN Agneta Rydberg köpte mobiltelefon efter att hon en kväll fick punktering på bilen och ingen vill hjälpa henne. Nu använder hon den mest för att hålla kontakt med sina väninnor.

- Från början sms:ade jag mest med mina yngre syskonbarn. Men på sista tiden har det blivit allt mer med väninnorna, säger hon.

Till en början drog hon sig för att överhuvudtaget köpa en mobiltelefon. Vändpunkten kom när hon en kväll fick punktering på bilen och ingen ville stanna och hjälpa henne.

- Jag tänkte, för sjutton, nu går jag och köper en mobil så att jag kan känna mig säker och trygg.

Sedan dess har hennes användningsområde för mobilen växt. Numera ringer Agneta ofta samtal som hon inte hunnit med tidigare så fort hon får lite dödtid.

Lärde sig sms

För ungefär ett och ett halvt år sedan upptäckte hon också sms:en efter att syskonbarnen visat henne hur det fungerar.

- Numera tycker jag att det är perfekt. Jag kan skicka ett meddelande mitt i natten om jag vill. Sedan kan personen höra av sig när han eller hon har tid.

Enligt mobilföretagens kundprofiler borde medelålders kvinnor knappt ha hittat fram till mobilen. Men inget kunde vara mer fel.

Enligt en undersökning som Vodafone Sverige har gjort bland 380 000 användare visar det sig att Agneta Rydberg tillhör den grupp där sms:andet ökar allra mest, det vill säga medelålders.

- Det här ställer alla våra fördomar på kant, säger Sören Lundgren, Customer Relation Manager på Vodafone Sverige.

Ger information

En annan oväntad upptäckt är att det finns lika många avancerade användare bland äldre som bland yngre.

- Den grupp som bara använder mobilen som telefon har halverats medan de som ser den som ett verktyg för datatrafik och informationstjänster har fördubblats. Det är ett mönster bland alla våra användargrupper.

Läs mer

Viktoria Martinsson

Följ ämnen i artikeln