Nokias nya - en hel livsstil

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2002-08-14

I dag smyglanserade Nokia sin nya stolthet 7210. En lansering i regi av Michael Bindefeld med media-mingel.

För 7210 är mobilen som lanseras som en livsstil - där design och utseende är det som avgör valet.

Om några veckor finns den i affären - och då blir det nog tufft för SonyEricsson.

7210:an kommer att kosta kring 4 500 kronor, men det blir säkert kampanjer och paketerbjudanden som gör den något mer överkomlig.

Den har givetvis färgskärm, går att ringa med i USA, klarar MMS (att skicka egenkomponerade meddelanden med ljud, rörliga bilder och text), fm-radio och med tillbehör kan man ta bilder.

Tufft utseende

Men det mest spektakulära är utseende, modernt, tufft, klara färger.

- Vi vill att folk ska bli förälskade i den här telefonen, säger William Sermon, ansvarig för design-gruppen som jobbat ett år med att tolka och överföra den känsla man vill förmedla.

SonyEricsson har ju under våren tagit en del av marknaden med T68-modellen. Även om Nokia har en del andra modeller med färgskärm blir det nog 7210 som blir konkurrenten.

Matchen kommer att stå mellan en mer klassiskt elegant SonyEricsson och en urban tuff Nokia.

Så här beskriver Nokia själva sin telefon

Marianne Schvarcz

Följ ämnen i artikeln