Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Kevin, Roy

Vill tv-butikerna inte ha tjejer som kunder?

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2008-03-28

Köpte platt-tv i julas. Jag är nöjd och glad, men jösses vilket jobb det var att till slut få köpa en. Ingen verkade vilja sälja nån tv till mig.

Min plan är alltså att hitta en passande tv och köpa den direkt. 37-40 tum platsar hemma. Går in på Elgiganten på Kungsgatan i Stockholm, ställer mig och tittar på lcd-tv. Ingen hungrig säljkille (det är ungefär 90 procent killar som jobbar som försäljare i elektronikkedjornas butiker) kommer fram. Istället står han och knappar på en dator. När en manlig kund dyker upp och börjar kika bland tv-apparaterna glider säljaren genast över dit. Jag går därifrån. Återkommer någon dag senare. Samma sak upprepar sig.

Är det för att jag är av kvinnligt kön? Det kändes så när männen runt omkring fick all service och information man kan tänka sig. Alltså, är detta utbrett eller gäller det bara mig? Eller är jag paranoid? Eller jag kanske luktar?

På Expert i Kungens Kurva får jag vänta i evigheter, medan en säljare står och förklarar in i minsta detalj en vara som en man eventuellt är på väg att köpa. En annan säljare står entusiastiskt och säljer på ett par killar en 50-tums plasma-tv.

När det är min tur utspelar sig följande konversation (ungefär):

Jag: Hej jag vill titta på lcd-tv i storleken 37 till 40 tum. Jag såg att ni hade en till kampanjpris.

Säljkillen: Den är slut. Men den kan finnas på nån annan av våra stormarknader. Du kan ju kolla där.

Med den informationen verkar han vara färdig med samtalet.

Jag fortsätter ändå: Vad har ni för andra lcd i den storleken?

Han masar sig fram till apparaterna på väggen.

Jag: Hm, den här verkar ju okej i min prisklass, men har den inte lite disig bild? Är det lätt att ställa in ljus och skärpa?

Han: Det går inte.

Jag: Eh? Går det inte att ändra inställningarna så att jag kan anpassa bilden hemma?

Han: Det är så här bilden blir.

Jag: Ja, här alltså. Men ni har ju inte samma tv-utsändningar som jag har hemma hos mig. Det är ju olika med olika signaler, eller hur?

Han: Det här är bästa bilden man kan få.

Jag bara baxnar: Jaha, om bilden inte går att ställa in bättre än så får jag väl gå hem utan tv.

Han: Nähä.

Jag går ut ur butiken. Han verkar inte ens missnöjd.

På Expert på Hötorget frågar jag efter samma kampanj-tv. Den lite äldre manlige säljaren säger att den är slut. Jag frågar efter andra modeller. Han gör då en gest med armen mot en obestämbar plats nere i hörnet, ”de står där borta”. Sen går han.

Vadan denna attityd? Varför vill de inte sälja till mig? Eller tror de att kvinnor inte ska köpa någonting? Det verkar som att grabbarna i butikerna inte verkar tagit del av de senaste undersökningarna, som talar om att kvinnorna står för 80 procent av alla inköp i familjen.

Det gäller inte bara skor till barnen eller middagsmaten, utan allt. Även bilar och datorer. Siffrorna kommer från USA och Sverige är på samma väg. En svensk undersökning Siba gjort visar att det i 75 procent av fallen är kvinnan som fattar köpsbesluten när det handlar om elektronik.

Och just på Siba (en slump?) tar en säljkille sig faktiskt tid att detaljerat gå igenom de olika lcd-modellerna de har till salu. Efter att vänligt ha svarat på mina frågor utan att verka fullkomligt ointresserad och uttråkad, får han sälja en full-hd tv till mig.

Trots det ser det rätt mörkt ut. En annan undersökning bjöd på en intervju med en butikschef på Elgiganten. Hans syn på kvinnliga teknikkonsumenter var skrämmande fördomsfull. Kvinnor köper enligt honom i princip bara mobiler. Som enligt honom är en modevara, typ enda anledningen för kvinnor att köpa elektronik.”Så är det”.

Min tolkning är, att eftersom mobiler är en trendvara så säljer de sig själva, och säljarna behöver inte bry sig om de kvinnliga kunderna. Inte konstigt att kvinnor blir bemötta sämre än män.

Samma undersökning visar att medan män anser att de är 100 procent nöjda med bemötandet i butiken, känner sig 15 procent av de kvinnliga kunderna dåligt bemötta. Verkar inte vidare proaktivt försäljningsmässigt. Dessa missnöjda kunder står för 75 procent av köpbesluten.

Missnöjda kunder avstår ofta från att handla. Och kommer sällan tillbaka.

Läs Chi Ans tidigare krönikor

Ur mejlboxen

Läsarna om Chi Ans förra krönika

Kanske 242 varianter, men om du kan visa mig 242 olika modeller av Acers bärbara i Sverige så ska du FÅ en Acer laptop av mig.

Mats

Det jag säger i krönikan är just att även om det ibland är samma modell så är det väldigt många olika produkter, eller varianter som du säger. V-ä-l-d-i-g-t många olika produkter. Så i princip har jag rätt. Och du är skyldig mig en dator!

/Chi An.

Vem behöver 1887 olika läppstift?

mvh Lars

Ja, vem behöver det?

/Chi An.

Läs Chi Ans tidigare krönikor