Nokia 6210 kan slå av sig själv

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2001-11-28

Aftonbladets nätläsare: Vi har stora problem med telefonen

Svenska folket rasar mot Nokia.

6210:an håller inte alls måttet och mobilförsäljare hävdar att det är fel på var tredje telefon.

- Känner vi inte till, säger Karin Sternius, presschef på Nokia.

Nokia 6210

Nokia-telefonerna håller inte måttet.

Enligt tidningen Dagens Näringsliv har reaktionerna från norska mobilförsäljare varit så starka att det förra veckan arrangerades ett möte med Nokias ledning - och mötet bekräftas också av Telenor Mobils informationschef, Sigurd Sandvin.

Men sammankomsten blev inte så positivt som försäljarna hade hoppats och nu funderar de på att köpa in färre Nokia-telefoner.

- Problemet är väldigt speciellt. Den slår av sig själv och får ofta inte kontakt med mobilnätet, säger Expert Norges säljchef Stig-Ove Langö.

Försäljarna hävdar vidare att de förlorar stora summor pengar på grund av Nokia-problemen.

Och nu kräver de ersättningstelefoner från det finska mobiltelefonföretaget.

Tre veckor

Även reparationen tar, enligt de norska försäljarna, alldeles för lång tid. Normalt ska det ta ett par dagar att få sin nalle lagad.

Nu har det istället tagit uppemot tre veckor.

Enligt Mats Holme, vd för Mobiltelebranschen i Sverige, har de inte hört att det ska vara något problem på Nokias 6210:or i Sverige.

Men reaktionerna från aftonbladets nätläsare säger annat.

Aftonbladets nätredaktion har fullkomligt överösts med mejl från läsare som alla talar om samma problem: Nokia 6210 stänger av sig själv eller har ingen täckning.

Men det här är ett problem som Nokias presschef Karin Sternius inte vill kännas vid.

- Det här är bara ett rykte, säger hon.

Men hur kan ni säga att det är ett rykte när hundratals människor hör av sig till aftonbladet.se och vittnar om samma problem?

- Vi säljer väldigt stora volymer och det kan påverka uppfattningen att det är mer problem med 6210:an än någon annan produkt.

Vad kommer ni att göra åt problemet då?

- Det är tråkigt att det här är ett rykte som sprids.

Är det något man får räkna med när man köper Nokia-telefoner. Att det är fel på den?

- Nej, absolut inte. Självklart ska man ha glädje av sin produkt.

Om man inte upplever glädje. Ska man köpa en Ericsson då?

- Nej, det skulle jag inte rekommendera...

Enligt Håkan Blom, inköpschef på Geab, så är problemet med att mobilen slår av sig av sig själv ett så kallat epidemiskt fel.

- Det är ett fel som uppstår när en viss komponent visar sig undermålig, och det kan visa sig i en viss produktionsserie, berättar Håkan Blom och tar Ericssons problem med mobiler som stängde av sig själva för några år sedan och Nokias displayproblem som exempel.

Varför tar det så lång tid att reparera?

- Ofta är det väldigt lättåtgärdade fel när man väl konstaterat vad det är för komponent som behöver bytas ut, men det kan vara svårt för servicecentra att konstatera. Dessutom kan de ha samma sorts komponenter på lager, vilket gör att telefonen kan gå sönder igen.

Marcus Noterius, Lotta Holmström

Följ ämnen i artikeln