Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Justus, Justina

Sverige ska väckas ur IT-slummer

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2002-01-22

GÖTEBORG

För 16 miljoner kronor om året i tre år ska staten i samarbete med svenskt näringsliv marknadsföra IT-nationen Sverige.

Målet är att efter det svarta IT-året 2001 åter befästa Sveriges ställning internationellt som världsledande IT-nation.

Leif Pagrotsky tror på IT-nationen Sveriges framtid

- Förra årets konsolidering av branschen var sund, men det är nu dags att titta framåt och vi vill få utländska företag att återigen vilja investera i Sverige, sade handelsminister Leif Pagrotsky till TT i samband med inledningen av den nordiska IT-mässan Comdex i Göteborg.

Pagrotsky fanns på plats för att efter bästa förmåga väcka en något tilltufsad bransch och få den att repa mod och våga satsa.

Pendeln svängde långt

- Det är viktigt att vi vågar ta nya initiativ, pendeln svängde för långt tillbaka under förra året, sade Leif Pagrotsky.

IT-Sweden kallas projektet som leds av ISA, Invest in Sweden. En svensk myndighet med uppgift att sälja Sverige till utländska investerare och företag.

- Vi fick för några år sedan stora rubriker i världspressen för vårt kunnande och IT-mognad. Men vi får ständigt veta att vi är för dåliga på marknadsföring, berättar Karin Jönsson som är projektansvarig på ISA.

Bakom satsningen står, förutom näringsdepartementet, UD och Exportrådet, också till exempel Ericsson och Telia. Staten satsar sammanlagt elva miljoner under de tre år som projektet ska pågå. Resten, 37 miljoner, ska näringsliv och landets IT-centrum stå för.

Nyhetsglest

Annars var det glest med "publika" nyheter på Comdexmässan. Traditionsmässigt, när dessa mässor hålls i till exempel Las Vegas, brukar deltagarna tävla om att presentera nyheter.

Nokia lovade förvisso att presentera 20 nya produkter under det närmaste halvåret.

Ericsson höll en ännu lägre profil. Förannonserade vd Kurt Hellström hade lämnat återbud. Men företaget hade trots allt den största montern.

Ska man utgå från antalet utställare finns det möjligen anledning att tro på en nystart för branschen. 260 utställare är långt fler än arrangörerna hade räknat med. En tredjedel av dem kommer från länder utanför Sverige.

Mer från Comdex

Anders Lignell/TT