Rond 7: Marknaden
Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2001-12-07
Playstation blev genombrottet för spel till en bred publik. Men det berodde inte på bra spel – utan på att Sony 1995 livsstilslanserade den likt Walkman med stöddig reklam och maskiner till trendfolket på nattklubbar. Anledningen till tv-spelet Dreamcasts undergång i våras var inte brist på bra spel – utan obefintlig profilering.
Marknadsföring är allt i dag.
Playstation 2 fick i början gratisskjuts av det starka varumärket, men Sony satsar nu allt mer på reklam. Microsoft lägger 5 miljarder kronor på marknadsföring. Elektronikgiganten och datajätten siktar in sig på ”casual gamers”. Nöjeslirare. Allt från barnfamiljer till köpstarka 20-35-åringar.
Här är Nintendo ute på tunn is.
Man lanserar Gamecube för ”gamers”, alltså folk med brinnande intresse för spel. Men de tv-spelarna har man redan fångat med sina klassiska titlar. Hängivna pc-spelare lär fortsätta lira på datorn. Samtidigt avlägsnar man sig från barnfamiljerna, de som hållit Nintendo 64 flytande under senare år.
Henrik Rudin dömer:
1. Playstation 2
2. Xbox
3. Gamecube