Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Lennart, Leonard

Bottenbetyg till mobiloperatörer

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2004-03-31

Prissättningen dålig och otydlig

Svenska folket ger mobiloperatörerna bottenbetyg.

Fyra av fem anser att prissättningen är dålig och otydlig.

Erbjudanden på mobiler är en djungel för sig.

Priserna på nya mobiltelefoner och samtalskostnader slåss i en tuff konkurrens.

Just nu finns det 26 mobiloperatörer som verkar på den svenska marknaden.

Och fler väntas det bli.

En ny undersökning gjord av mobilmäklaren EasyChange och konsumentsajten Cint visar att 84 procent av de svenska konsumenterna ger operatörerna bottenbetyg vad gäller prissättning.

Prissättning

De anser att prissättningen är både dålig och otydlig.

Och få tror på att det finns pengar att tjäna på att byta till en annat mobilabonnemang.

Över hälften i enkäten tror inte att de kan spara mer än tio procent på mobilkostnaden om de byter.

Telia antas dyrast

För att det ska vara värt att byta till ett billigare abonnemang uppger drygt 40 procent att de måste spara upp till 400 kronor.

Fortfarande anses Telia erbjuda dyrast mobiltelefoni av de flesta, medan Djuice ses som den billigaste.

Hanna Rydén

Följ ämnen i artikeln