Konsumentverket: Betala inte fakturan från anmälda företaget

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2003-07-09

De drabbade fick nya inkassokrav

Tusentals svenskar krävs på pengar för tjänster de inte har beställt.

När förundersökningen mot företaget som står bakom bluffen lades ner, fortsatte de att skicka ut inkassokrav.

Nu går Konsumentverket ut med en allmän uppmaning:

– Betala inte!

Fler än 1 000 personer har polisanmält ett företag för att i smyg installerat ett program som sedan tagit kontroll över modemet tillhörande surfande personers datorer. Modemet ringer därefter automatiskt upp dyra telefonnummer, bland annat sexsajter.

Mellan oktober 2002 och mitten av januari 2003 har 3 000-4 000 svenskar drabbats.

"Betala inte"

Nu är förundersökningen mot huvudmännen bakom verksamheten nedlagd. Vice åklagare Tora Holst anser sig inte kunna bevisa att det funnits något brottsligt uppsåt bakom verksamheten.

Men Konsumentverket uppmanar de drabbade att inte betala.

– Bara för att det inte är brottsligt, betyder det absolut inte att man är betalningsskyldig, säger Annika Hernodh, byråchef på Konsumentverket.

– Grundregeln är att det krävs ett avtal för att man ska vara betalningsskyldig för tjänsten, informerar hon.

"Lagändring krävs"

Personerna bakom bluffakturorna anser sig ha fått rätt, men åklagaren tycker annorlunda.

- En feltolkning av mitt beslut. De har ett visst underlag för fakturering, men en enda telefonsignal borde inte räcka. Enligt min mening kan det krävas en lagändring, säger Tora Holst, till TT.

Frågan om bluffakturorna har därför hamnat hos Justitiedepartementet för vidare granskning.

Någon tydlig avsändare av de senaste bluffakturorna finns inte. Men de telefon- och faxnummer som finns i brevet går till Malmöföretaget Persolvo Inkasso AB. Att faxa till deras 0900-nummer kostar 99 kronor. Att ringa kundtjänsten kostar 49 kronor i startavgift och därefter 20 kronor i minuten.

Att skicka ett vanligt brev till bolaget är lönlöst. Enligt Posten i Malmö existerar inte det boxnummer som bolaget anger på sin hemsida. Posten är överhuvudtaget inte bekant med företaget.

Skicka tillbaka fakturan

Den som ska bevisa att ett avtal har ingåtts är den som påstår att så är fallet. I det här fallet är det alltså det polisanmälda företaget som ska bevisa att avtal har ingåtts.

Om man får en faktura hemskickad, som man inte anser sig vara betalningsskyldig till, bör man bestrida det.

– Skicka tillbaka fakturan, säga att du inte anser dig betalningsskyldig och förklara varför, säger Annika Hernodh.

Vad som händer då är att man får en påminnelse och så småningom ett inkassokrav. Då är det bra om man även bestrider dessa.

Om företaget lämnar över fallet till kronofogden är det väldigt viktigt att man tar kontakt med kronofogden. Annars riskerar man en betalningsanmärkning. Risken att drabbas av något är liten – tills fallet hamnar hos kronofogden.

– Att dessa inkassokrav skickas ut mitt under sommaren stärker hotbilden ytterligare. Folk blir ju oroliga eftersom många av dem ska på semester, säger Hernodh.

Tidigare artiklar

Så undviker du att bli lurad

Joakim von Braun på företaget Symantec är säkerhetskonsult och expert på datavirus.

Här är hans bästa tips om hur man skyddar sig mot virus och ofrivilliga fakturor.

Nicklas Hermansson, TT

Följ ämnen i artikeln