"Bluffstoppare" ska stoppa modemtjuvar

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2003-11-10

STOCKHOLM

Tusentals svenska internetanvändare har råkat ut för att deras telefonmodem "kapats" av företag som därefter skickat hisnande telefonräkningar för dyra uppkopplingar eller obeställda tjänster från internet.

Konsumentverket tillhandahåller nu programmet "Bluffstopparen" som ska stoppa skojarna.

Ända sedan internet slog igenom kring 1999 har Konsumentverket och de kommunala konsumentvägledarna fått ta 1 000-tals samtal och anmälningar mot betaltjänstföretag på nätet.

Konsumenterna har fått sina telefoner "kidnappade" av företagen som antingen styrt om deras internetuppkoppling till dyra utlandssamtal eller helt enkelt debiterat telefontjänster av olika slag för svindlande summor, som de aldrig beställt. Eller åtminstone inte varit medvetna om att de beställt. Inte sällan handlar det om minderåriga som i sitt surfande råkat illa ut.

100 000-tals kronor

I en del uppmärksammade fall har det handlat om 100 000-tals kronor och enligt Telia har företagen verksamma med 009-, 039 och 944-nummer kunnat omsätta 100-tals miljoner kronor.

När kunderna som drabbats protesterat har de mötts av hot om indrivning och stämningar.

"Flera domslut visar att konsumenterna haft svårt att hävda sig i tvister som rör den här typen av tjänster. Utvecklingen är mycket oroande", skriver Konsumentverket i ett pressmeddelande.

Verket har drivit en del fall till marknadsdomstolen, men även fällande domar där ignoreras av en del av de här företagen. Flera bolag har också gått i konkurs bara för att återuppstå under nya namn. På Konsumentverket finns sedan länge råd till konsumenterna hur de ska agera om de drabbas.

Bluffstopparen

Nu kommer också programmet Bluffstopparen, som ska skydda telefonmodemet från att bli kapat av nätskojare. Programmet känner av om någon lagt in ett nytt nummer i telefonlistan och frågar om du vill att det ska godkännas.

För att komma ut på nätet måste surfaren klicka på Bluffstopparens ikon och godkänna det nummer som ska användas för att koppla upp internet.

Alla internetanvändare som använder pc och kopplar upp sig via telefonmodem kan drabbas. Även bredbandsanvändare kan drabbas om de fortfarande har ett telefonmodem inkopplat i telefonjacket.

Stå på er

Konsumentverket uppmanar de som drabbas av telefonräkningar och fakturor från de här bolagen att inte ge sig. Men samtidigt gäller det att inte bara strunta i räkningen. Den ska bestridas och motiveras. Se till att behåll kopior på all korrespondens och ta hjälp av de kommunala konsumentvägledarna, manar verket.

På Konsumentverkets hemsida kan den som vill få både råd för hur man ska göra och också hämta det nya programmet Bluffstopparen.

Tidigare artiklar

Anders Lignell/TT , Aftonbladet.se

Följ ämnen i artikeln