Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Justus, Justina

Borg: Självklart ska Saab överleva som bilföretag

Publicerad 2011-05-17

BRYSSEL. Anders Borg tillbakavisar anklagelserna om att regeringen vill sänka Saab.

– Det är alldeles självklart att ambitionen har varit att Saab ska överleva som ett bilföretag, säger finansministern.

Men någon entusiasm för Vladimir Antonov skyltar han inte med.

BORG FÖRSVARAR  Efter Lars Carlströms påståenden i Aftonbladet försvarade Anders Borg i går regeringens ambitioner.

Regeringen påverkar EIB att hålla inne pengar och vill bli av med Saab i god tid före nästa val. Det påstod Antonovs svenske talesman Lars Carlström i Aftonbladet i går – och pekade ut Anders Borg som arkitekt bakom planen:

– Borg anser att vi är på väg ut ur industrisamhället in i tjänstesamhället och då behövs inte industrin längre. Framför allt inte bilindustrin.

”Hjälpa Saab”

Efter ett finansministermöte i Bryssel i går kväll gick Anders Borg (M) till motattack:

– Vi har haft en väldigt klar ambition att göra vad vi kan för svensk bilindustri. Det har vi gjort generellt för hela bilindustrin. Vi har nu jobbat en lång tid med att på olika sätt underlätta och hjälpa Saab. Det är alldeles självklart att ambitionen för det har varit att Saab ska överleva som ett bilföretag.

Har du gjort någonting gentemot EIB för att påskynda processen?

– Vi har ju haft ett stort antal kontakter med EIB under de här åren. Jag säger samma sak till dem som jag har sagt till er: Man ska säkra att villkoren uppfylls för lånen och att det finns en säkerhet för de rätt betydande belopp som skattebetalarna i det här sammanhanget garanterar.

”Måste prövas”

– Det bygger på att man gör en prövning av den här personen, Antonov, som är intresserad av att gå in som finansiär. Den prövningen måste naturligtvis göras väldigt noggrant.

Att Sverige tillverkar bilar åt företag vars beslutsfattare och kapital finns i Kina eller Ryssland – motsvarar det din vision för svensk industri?

– Svensk industri har ju alltid producerat för utländska marknader. Huvudproblemet för Saab har ju varit att man inte har haft förmågan att sälja på de här marknaderna.