Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Tord, Turid

Tv-försäljningen minskar

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2009-10-02

Finanskris och få stora evenemang pekas ut som orsaker

Tv-försäljningen har vänt nedåt i Sverige. Antalet sålda apparater sjönk med 6 procent under andra kvartalet.

Och priserna faller ännu mer, –10 procent.

Totalt såldes 166 260 plasma- och LCD-tv-apparater i Sverige under andra kvartalet i år. Det är 6 procent färre än motsvarande period i fjol. Plasma-tv-försäljningen minskade mest, enligt statistik från IT-Research Sverige.

Finanskrisen och avsaknad av stora evenemang, förutom friidrotts-VM, har bidragit till nedgången, tror analytikern David Larsson på IT-Research.

Ingen prisökning

Tv-priserna har tidigare stigit eftersom storleken på sålda apparater har ökat kraftigt. Men den tendensen har nu avtagit.

– Man köpte större och större tv och då hade vi större värdetillväxt än volymtillväxt. Men nu kan man inte ha så mycket större tv, nu blir det inte större, säger Larsson.

Dyrare med ny teknik

Nya dyra led-tv och oled-tv drar visserligen upp priserna ordentligt men sådana apparater har ännu inte mått någon imponerande marknadsandel.

– Den orkar inte dra hela marknaden, säger Larsson.

Dator ersätter tv

Samtidigt finns en tendens att många ersätter tv:n med en bildskärm och i stället tar hem tv-signalen genom datorn. Bildskärmar är också oftast betydligt billigare än tv-apparater i samma storlek.

TT