Han krävs på 1 700 för obeställda nätuppkopplingar

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2003-07-08

Åklagaren lade ner undersökningen av företaget som anmälts av 1 000 personer

Stig Karlehov, 66, krävs på 1 695 kronor för nätuppkopplingar han inte beställt.

Och han är inte ensam.

Företaget som kräver honom på pengar har polisanmälts av mer än 1 000 personer för bedrägeri.

Ändå har åklagaren beslutat lägga ner förundersökningen.

Enligt Konsumentverket har ett företag i smyg installerat ett program som sedan tagit kontroll över modemet på surfande personers hårddiskar .

Den drabbades modem ringer upp dyra telefonnummer, bland annat sexsajter. Ibland även när ägaren bevisligen inte varit hemma.

Offret får sedan en faktura eller en påminnelse hemskickad. Om den drabbade vägrar betala, skickas slutligen ett inkassokrav som uppges komma från något av dessa företag: SR AB, ScanBill, Internet-B, Har-Exp Ltd eller ExNet Ltd.

Men enligt Konsumentverket rör det sig det bara om ett företag.

1 000 anmälningar

Mellan oktober 2002 och mitten av januari 2003 har 3 000-4 000 förvånade svenskar drabbats.

1 000 av dem har gjort polisanmälan.

Ändå har förundersökningen beträffande grovt bedrägeri lagts ner.

Vice chefsåklagare Tora Holst anser sig inte kunna bevisa att det funnits något brottsligt uppsåt bakom verksamheten.

Konsumentverket bemöter beslutet på sin egen hemsida:

- Det är förstås olyckligt att detta inte är brottsligt. Beslutet kan ge intrycket att metoden att fakturera är godtagbar. Så är naturligtvis inte fallet, säger Marianne Blomqvist på Konsumentverket.

”Det här är skamligt”

Stig Karlehov, 66, från Tyresö i Stockholm är en av de drabbade.

Först fick han en faktura från företaget Internet-B där de krävde honom på 299 kronor. Den följdes upp med en påminnelse, men från ett annat företag; Har-Exp Ltd. Den här gången krävdes han på 344 kronor. Om han inte betalade skulle han vara tvungen att betala den faktiska uppkopplingskostnaden för varje samtal, 1 500 kronor, plus inkassokostnader.

På tisdagen fick han ett inkassokrav, där han uppmanas att betala 1 695 kronor.

Karlehov blev väldigt upprörd.

- Jag är pensionär och använder inte datorn särskilt ofta. Och jag har varken beställt någon tjänst eller ingått något avtal. Det här tycker jag är skamligt.

"Det här är en bluff"

Ann-Margret Håkansson, 43, som bor utanför Eslöv, har också fått en påminnelse. Där ombeds ”kunden” att vända sig till internetsajten www.telesvar.nu. Där hänvisas besökaren vidare till ett telefon- och faxnummer. Startavgiften till telefonnumret ligger på 49 kronor och därefter betalar man 20 kronor per samtalsminut. Att skicka ett fax till det angivna numret kostar 99 kronor.

Då ringde Håkansson till polisen.

- De sa att jag alltid kunde strunta i att betala. Och om jag ville kunde jag göra en polisanmälan om försök till bedrägeri.

Hon valde bägge alternativen.

- Jag ska inte låta dom komma undan. Det här bara en enda stor bluff, säger hon.

Tips från Konsumentverket

Konsumentverket uppmanar nu konsumenter som får fakturor från dessa företag att inte betala, förutsatt att man inte har beställt betaltjänsten.

På hemsidan skriver de direkt till den som drabbats:

"Skriv till företaget – eller skicka e-post – att du:

- inte har använt företagets tjänster

- anser att du inte har ingått något avtal

- inte anser dig skyldig att betala fakturan."

Använde Aftonbladet-text i kravbrevet

Hundratals läsare har hört av sig till Aftonbladet de senaste dagarna.

Det polisanmälda företaget har använt sig av en Aftonbladet-artikel som underlag för inkassokravet.

- Ett solklart upphovsrättsintrång, säger Bengt Olsson, administrativ redaktionschef på Aftonbladet.

Nicklas Hermansson

Följ ämnen i artikeln