Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Lennart, Leonard

"För jobbigt" att byta mobilbolag

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2004-06-06

Sex av tio svenskar tror att de blir lurade av sin mobiloperatör. Ändå är det få som byter bolag.

Anledningen är det krångliga avgiftssystemet som gör det svårt att jämföra priser.

"REN slöhet" En majoritet av svenskarna har Telia som mobiloperatör. När Aftonbladet frågade mobilanvändare på stan uppgav 75 procent att de ringer med Telia, fast ingen tvivlade på att det finns billigare alternativ. De många olika avgifterna för samtal på olika tidpunkter och dagar, sms, under bindningstiden och så vidare gör att många inte orkar jämföra kostnaderna.

Djuice, en av uppstickarna på mobilmarknaden, har genomfört en undersökning som visar att en miljon mobilanvändare skulle vilja byta mobiloperatör.

59 procent av de tillfrågade konsumenterna tror att de kan ringa billigare med en annan operatör. Men de har inte bytt eftersom det är svårt att hitta korrekta prisjämförelser.

Mattias Grafström, jurist på Post- och telestyrelsen, konstaterar att det skiljer stora pengar mellan de dyraste och billigaste alternativen på marknaden. Fast det är krångligt att ta reda på vilket som är vad.

Olika minutavgifter

- Det finns så många parametrar som avgör priset. Operatörerna har olika öppningsavgifter, minutavgifter och debiteringsintervall. Det kostar ofta olika beroende på vilken tid man ringer och om man ringer till samma operatör eller till ett annat nät, säger han.

Kritisk mot rabatter

Ett sätt att locka kunder är rabatterbjudanden, som fri samtalstid eller gratis sms. Men enligt Mattias Grafström bör de granskas kritiskt.

- Rabatten som ges tas ofta igen på något annat sätt. Om samtalsavgiften är billigare kanske öppningsavgiften är dyrare. Om man får avgiftsfria

minuter bör man vara

uppmärksam på hur hög minutavgiften blir efteråt, om man ringer mer än

den samtalstid som är gratis.

Kan det bli enklare för konsumenterna att hitta de mest prisvärda alternativen?

- Det går inte att skapa restriktioner om hur många avgifter operatörerna får ta. Däremot tar konkurrensen fram nya erbjudanden, som att vissa operatörer har börjat erbjuda samma pris oavsett när och vart man ringer.

Hemsida ger hjälp

Niklas Rosvall, affärsområdeschef för Djuice, tror att det finns en stor potential för nya aktörer som erbjuder enkla och billiga alternativ.

- De tre stora operatörerna har skapat ett oligopol där de själva dikterar villkoren med höga avgifter och långa bindningstider. Om det finns åtta olika avgiftspunkter är det svårt att veta hur mycket det egentligen kostar när man ringer, säger han.

Post- och telestyrelsen har en hemsida för prisjämförelser.

Där kan man räkna ut hur hög räkningen skulle bli med olika bolag. På hemsidan finns även kompletta prislistor.

Ringer du med rätt bolag?

Ann Hagman

Följ ämnen i artikeln