Här är Sony Ericssons nya telefoner

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2003-09-03

Höstens mobiler har färgskärm och spel

STOCKHOLM

Underhållning och spel är Sony Ericssons vapen i kampen om mobiltelefonkunderna.

Med tre nya mobiler och en mobilstyrd ''radiobil'' ska det plockas marknadsandelar.

-Bilen är så klart mest en kul grej för prylgalna och samlare, men visar samtidigt på hur vi kan dra nytta av samarbetet med Sony, säger Sony Ericssons Nordenchef Roger Bolander till TT.

ny modell Z200 är en av de tre nya mobiltelefoner som Sony Ericsson presenterade i dag.

I kriget mellan mobiltelefontillverkarna råder ett formidabelt modellkrig. Nya nallar presenteras i ett rasande tempo och för den som vill vara med i leken gäller det att hänga med i utvecklingen.

Svensk-japanska Sony Ericsson visade på onsdagen upp tre nya modeller - Z600, Z200 och T230 - samtliga med färgskärm. Alla kommer att bli tillgängliga på marknaden under fjärde kvartalet i år. Två av dem är också utrustade med kamera, antingen som tillbehör eller inbyggd från start.

Färg är modellen

- Kamera och färgskärm på allt fler telefoner är här för att stanna. Färgskärmar kommer att finnas på minst 50 procent av alla nya telefoner som säljs nästa år, säger Roger Bolander.

Samtidigt demonstrerade Sony Ericsson olika tjänster och tillbehör till telefonerna, till exempel produkter som används för spel och underhållning. Med en lös spelplattform att koppla till telefonen ska kampen tas upp med Nokias nyligen lanserade satsning på spel.

-Åtminstone på den nordiska marknaden ser det här lovande ut, säger David Larsson på analysföretaget IT-research.

Trendbrott

Tillgänglig försäljningsstatistik visar också att Sony Ericsson gått om Nokia i försäljningen på den nordiska marknaden. Sämre har det gått internationellt, där Sony tvingats revidera tidigare målsättningar om att nå cirka sju procent av världsmarknaden och redovisa vinst i år.

-Vi tycker oss ändå se ett trendbrott och är på väg åt rätt håll, säger Roger Bolander.

Onsdagens lansering understryker satsningen på avancerade telefoner och en inriktning på underhållningsbranschen. I synnerhet när det gäller tillbehörssidan: Blixt till kameran och trådlösa tillbehör för ta några exempel.

Köplust

I Japan lanserades redan i somras en mycket avancerad kameratelefon, som prestandamässigt kan konkurrera med de bästa digitalkamerorna på marknaden.

-Men den dröjer innan den kommer hit. Det är mycket som ska fungera innan den lanseras här. Inte minst måste operatörernas nät klara av att förmedla bilderna till ett konkurrenskraftigt pris, säger Bolander.

Men inriktningen på avancerade telefoner och tjänster som kräver uppkoppling på nätet är klar.

-Vi siktar på att hjälpa operatörerna att öka trafiken i näten, snarare än att öka abonnemangsstocken med billiga taltelefoner, säger Bolander och fortsätter:

-Kunderna på vår marknad kan knappast bli fler, men med nya tjänster och möjligheter vill de byta upp sig och utnyttja möjligheterna.

Anders Lignell/TT

Följ ämnen i artikeln