Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Tord, Turid

42-tummare sålde bäst 2009

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2010-02-03

Svenskar vill ha allt större tv

Det är näthandlaren inWarehouse som har lekt lite med sin interna statistik. I och med att företaget prånglar ut en hel del tv-apparater får man anta att siffrorna är något så när applicerbara på försäljningen i stort.

Under 2009 såldes det alltså mest apparater i segmentet 40-42 tum vilket visar att svensken suktar efter allt större bild för varje år som går. Jämför man med 2008 var det fortfarande jämt skägg mellan 32-37 och 40-42 tum. Utvecklingen fortsätter dessutom, just nu är det 47-tummarna som går bäst.

Priserna sjunker

Det här handlar naturligtvis mest om prisutvecklingen. Även om storlekarna går upp så sjunker faktiskt genomsnittspriset för en tv. 2007 betalade Svensson 9.750 kronor för en tv på inWarehouse. 2008 sjönk beloppet till 8.090 kronor och förra året var det bara 6.890 kronor.

Fortfarande har lcd-tv en förkrossande stor marknadsandel. Enligt inWarehouse växer marknadsandelarna för något de kallar "led-apparater" som vi antar är lcd-tv med led-bakgrundsbelysning. Det här har tidigare varit ett lyxsegment men sjunkande priser betyder såklart större försäljningsvolymer. Den bästa tekniken, plasma, har blivit ett entusiastformat i marginalen. Vi hoppas plasman överlever så pass länge att den värdiga oled-tekniken hinner ta över.

Andreas Liebert/Prylportalen.se