Frimärken på e-post ska stoppa spam

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2004-03-07

Microsoft vill göra massutskick med e-post dyra

Nu har Bill Gates strategin klar för att stoppa spammen:

Frimärken på mejlen.

Med pengar eller tid vill Microsoft grundare och flera aktörer göra massutskicken för dyra.

Microsofts grundare Bill Gates vill stoppa skräpposten. Den ställer till stora problem för uppkopplade datoranvändare   och sprider dessutom ständigt nya virus.

De klassiska postfacken dränks inte helt av reklamerbjudanden. Det gör de elektroniska – och anledningen är enkel:

Ett massutskick är i praktiken gratis. Och trots försök med bland annat kraftiga böter har möjligheterna att stoppa spammen visat sig små.

Säkra användar-id

Men databranschen har inte givit upp kampen mot massutskicken som plågar mejlanvändarna. Och nu är Microsofts grundare Bill Gates på krigsstigen.

Vid ett möte i San Fransisco förra veckan förklarade han att det var kundernas största bekymmer. Ett av förslagen han la fram var att skapa säkra användar-id – så att man kan se vem som ligger bakom mejlet.

Den möjligheten kommer nu att finnas i nya versioner av Microsofts programvaror. Men Bill Gates har ytterligare – och mer långtgående förslag.

Ska kosta att skicka

En grupp forskare har sedan 2001 arbetat för företagets räkning med att undersöka möjligheterna att införa frimärken på mejlen. Och av företagets nya strategi framgår att användar-id bara ses som det första av flera steg.

Tidigare har tanken varit att det skulle kosta något eller några ören att skicka mejl. En liten utgift för den vanlige datoranvändaren – men en gigantisk kostnad för dem som varje dag skickar miljontals mejl.

Men Microsoft har hittat ett alternativ – att man ska köpa frimärket med tid. Ens dator skulle då – före varje mejl – tvingas lösa ett matematiskt problem under några sekunder. Systemet används redan av ett fåtal, men skulle sannolikt få effekt först i stor skala då spammarna skulle tvingades lägga ut jättesummor på fler datorer.

Tar sig förbi spamfilter

Nyhetsbyrån AP rapporterar att flera aktörer fortfarande är inne på idén att låta den som mejlar betala sina frimärken med pengar. Företaget Goodmail Systems ska ha kontaktat Yahoo och flera andra ledande mejlföretag för att diskutera en betallösning.

Deras idé är att man skulle kunna köpa ett frimärke som tar en förbi spamfilter – och på så vis undvika att ens mejl betraktas som skräppost.

Flera analytiker varnar dock för denna utveckling. De menar att det både finns pratiska och demokratiska problem.

Kraftiga böter

Internet och mejlandet som en kraftfull demokratifaktor genom ett växande samtal. Och för deltagare på mejllistor med hundratals medlemmar skulle det kunna bli dyrt.

– Det försämrar dina möjligheter att tala med eller uttrycka din åsikt för ett stort antal människor, säger David Farber, vars mejllista har övar 20 000 användare, till AP.

Andra kritiker menar att tanken är helt förlegad och hoppas i stället att man med id-tekniken och kraftiga böter ska stoppa spammandet.

– I början av 90-talet fanns mejlsystem som kostade pengar för varje sänt mejl, säger John Levine, som arbetar med att stoppa massutskicken, till AP.

– De är alla döda nu.

Mattias Lundell