Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Justus, Justina

300 onlinespel söker - spelare

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2002-01-22

Det sägs att onlinespel är spelbranschens framtid.

Men vem ska lira alla spelen? Och betala pengar för dem?

Över 300 spelvärldar gryr ute på nätet – och bara väntar på att alla miljoner människor ska flytta in.

Skapa din digitala drömbild, kliv in i en fantasivärld och möt tusentals människor. Slåss mot monster, bygg ett slott, bli kung. Eller bara slappa och chatta med dina vänner.

Du sköna, nya onlinespelsvärld.

Men hur många alternativa verkligheter finns det plats för?

Sajten Massivemultiplayer.org listar hela 313 titlar, de allra flesta under utveckling.

– Man undrar om det finns en publik. Onlinespel bygger ju på att folk verkligen spelar, det är ju inte kul att komma till en tom värld, säger Martin Lindell, chefredaktör på Manual, branschtidning för den svenska spelindustrin.

Värd 60 miljarder

Enligt analysföretaget Datamonitor kommer onlinespelsmarknaden i USA och Europa att växa med 138 procent årligen och ska år 2005 vara värd nära 60 miljarder kronor.

Datamonitor spår liksom de flesta spelexperter att hemdatorn minskar i betydelse och att tv-spelen blir allt viktigare.

Men med den vikande IT-marknaden och dröjande bredbandsutbyggnaden blir det också frågetecken kring onlinespelens utveckling.
Man undrar om det finns en publik. Det är ju inte kul att komma till en tom värld.

Tv-spelstillverkarna Sony, Nintendo och Microsoft har ännu inte kommit igång med spel över internet.

– Lyckas de inte eller anser att det inte finns någon framtid i onlinespel kommer vi nog till en brytpunkt. Det är ett test om onlinespelen har en plats på den bredare marknaden, säger Martin Lindell.

Mest rollspel

De flesta av titlarna är rollspel. En avancerad speltyp med siffervärden för rollfigurens egenskaper och hundratals finesser att hålla reda på.

– Jag tror att det behövs enklare onlinespel. De här rollspelen tar så lång tid att sätta sig in i.

Martin Lindell nämner ”Planetside” som ett lovande försök. Lite som striderna i actionsuccén ”Counterstrike” i större skala.

Spelgiganten Electronic Arts kommer under året att försöka ta framgångarna med relationsspelet ”The Sims” online – och dessutom bjuda på raggarbilsracing i ”Motor city online”.

I Göteborg sitter nära 50 personer och skapar en ny dimension: ”Project Entropia”.

– Vi konkurrerar inte på samma vilkor som de andra, säger Erik Johnels på spelföretaget Mindark.

”Project Entropia” ska inte bara vara gratis att ladda ner – utan också helt gratis att spela.

– Väldigt många tycker inte att det är värt fyra-femhundra kronor i startkostnad och tycker att månadsavgifterna är för dyra.
Vi siktar på uppåt 25 miljoner spelare.

I stället ska Mindark tjäna pengar på produktplacering och reklam inne i spelvärlden. Dessutom ska vi spelare förmås att växla riktiga pengar till ”Entropia dollars” för att köpa utrustning till vår rollfigur.

Siktar på 25 miljoner spelare

”Project Entropia” ska lanseras på nätet men också följa med på cd-skiva i speltidningar och magasin.

– Vi siktar på en extremt hög användarbas, uppåt 25 miljoner spelare, säger Erik Johnels.

Det är en enormt optimistiskt med tanke på att det mest framgångsrika onlinespelet ”Lineage” sägs ha strax över en miljon spelare.

Endast ”Ultima online”, ”Everquest” och ”Asheron’s call” finns att köpa i spelkartong i svenska butiker.

Precis som Mindark väljer de flesta företag att marknadsföra sig på nätet och distribuera spelen som gratisfiler att ladda ner. Innan dess har spelfans fått betatesta för att leta fel och testa teknikens hållbarhet.

Eftersom spelen inte lanseras traditionellt blir de också mest uppmärksammade på nätets specialsajter.

– För att verkligen nå ut behöver man nog stoppa in spelet i en kartong, säger Martin Lindell på tidningen Manual.

Onlinespel – spelindustrins framtid eller inte?

Det finns som sagt över 300 gryende världar på nätet.

Som bara väntar på att upptäckas.

Detta är ett onlinespel

Henrik Rudin