Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Dagmar, Rigmor

FN-budskap i Tomb Raider-tappning

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2004-08-16

Nytt dataspel ska lära barnen varför människor svälter

Som ett mellanting mellan Tomb Raider och en föreläsning.

Så beskriver dataföretaget Deepend sitt kommande videospel för barn.

Spelet ska lära barnen varför människor svälter i vissa delar av världen.

FN:s organ World Food Programme, WFP, står bakom spelet som i första hand riktar sig mot barn i åldern 8-13 år.

– Spelet börjar med en kort filmsekvens som förklarar en krissituation i ett påhittat land, som har orsakats av torka eller krig – de vanligaste orsakerna till hungersnöd, berättar spelets designer Mike Harrison för BBC:s program Go Digital.

Ska lösa uppdrag

Sedan följer ett antal uppdrag spelaren ska försöka klara av, med hjälp av WFP:s datoriserade personal. Uppdragen varierar mellan att släppa ned mat från flygplan i svältdrabbade områden, och Sim City-liknande uppdrag där spelarna får använda biståndsmedel för att bygga upp landets ekonomi.

När spelaren har löst sina uppgifter följer en liten sammanfattande film som beskriver hur FN-organet skulle ha löst problemet.

Kommer senare i år

Spelet kommer senare i år att finnas gratis för både Mac och PC, och kan så småningom laddas hem från nätet, med början i USA. När det finns tillgängligt för svenska barn och ungdomar är inte klart.

Karin Klarström