Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Lennart, Leonard

Byt mobiloperatör - tjäna tusenlappar

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2004-06-05

Kontantsamtal har blivit billigare

Håll koll på hur mycket ditt mobilabonnemang kostar.

Priset kan skilja upp till 10 000 kronor på ett år om du väljer fel operatör.

- Trots det är det få som byter. Man stannar hos den operatör man är registrerad hos, säger David Larsson, telekomanalytiker.

Priskriget mellan mobiloperatörerna har sänkt priserna på mobilsamtal och tjänster rejält de senaste månaderna.

Mest har priset pressats på kontantkort. Det är kontantkorten som dominerar på mobilmarknaden i Sverige i dag. Närmare 60 procent av landets mobiler har kontantkort.

- Det är fortfarande vanligt att barnen får ta över äldre telefoner och då skaffar man kontantkort till dem. Det är ett skäl till varför kontantkorten blivit så vanliga, säger analytikern David Larsson på IT-reseach.

Enorm prisskillnad

Många gånger kan det vara svårt att se skillnaden mellan de olika operatörernas priser. Det kan också vara svårt att se hur prislistan påverkar de egna mobilkostnaderna.

Därför har Aftonbladet tagit fram sex stycken användartyper som ringer till fasta nätet, till andra mobiler, skickar SMS och i en del fall också MMS (multimedie-SMS) samt wap och mejl via mobilen.

Prisskillnaden är enorm. Även i barngruppen - som ringer minst per månad - kan årskostnaden skilja upp till strax under 2 000 kronor beroende på vilken operatör man använder.

- Det är stora prisskillnader mellan operatörerna. Både för kontantkort och olika former av abonnemang, säger David Larsson.

Störst är skillnaden i gruppen "Teknikfreakar" som regelbundet går in på internet via mobilen och som skickar och läser e-post i telefonen. Där kan det skilja upp till nära 20 000 kronor per år mellan att välja "rätt" eller "fel" mobiloperatör.

"Bökigt att byta"

Det går dock att byta operatör. Åtminstone om man inte är bunden av någon subvention i form av en billig telefon eller liknande.

Men av landets nära nio miljoner mobilabonnemang är det bara drygt en halv miljon kunder som gjort det sedan det blev möjligt att byta operatör och behålla sitt mobilnummer för snart tre år sedan.

Att behålla sitt mobilnummer är viktigt och det är något operatörerna utnyttjar.

- Det verkar som att de flesta stannar kvar hos den operatör de registrerat sig hos. I och med registreringen är numret deras och de får som regel någon hundralapp att ringa för och många tycks tycka att det räcker, säger David Larsson.

- Ett annat skäl är säkert att många tycker att det är för bökigt att byta operatör med all pappersexercis och tiden det tar, säger David Larsson vidare.

Så mycket drar datatrafiken i telefonen

Behåll numret - hos en annan operatör

Peter Pettersson

Följ ämnen i artikeln