Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Tord, Turid

”Våra plasmor är felfria”

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2010-02-12

Panasonic svarar på rykte om färgfel i tv-apparater

Nu har Panasonic mer i detalj bemött kritiken mot att deras plasma-tv justerar upp lägsta nivån av svärta efter en tids användning. Enligt Panasonic är apparaterna felfria och behöver inte åtgärdas.

Som Prylportalen rapporterade för en tid sedan har ägare av Panasonic-plasmor rapporterat att lägsta svärtenivån försämras synbart "över en natt". Det är allmänt känt att alla plasma-paneler degenererar i någon mån under sin livstid och att apparaterna automatiskt justerar den spänning som styr bildpunkterna för att kompensera för slitaget. Det anmärkningsvärda i Panasonics fall verkar vara att förändringarna är så påtagliga enligt en del användare.

Amerikanska Cnet har nu fått ett mer detaljerat svar från Panasonics angående det här fenomenet. Liksom i det korta svaret från förra veckan hävdar Panasonic att detta inte rör sig om ett fel utan att apparaterna är byggda på det här sättet. Enligt Cnet hävdar Panasonic att det krävs "erfarna experter" för att upptäcka en "subtil" skillnad i svärtenivån.

Detta uttalande står i kontrast till de rapporter från användare som har uppmärksammat en abrupt och påtaglig förändring av svärtenivån. Enligt en respekterad och erfaren tekniker med lång erfarenhet av skärm-kalibrering kan fenomenet eventuellt förklaras av felaktigheter i den mjukvara som justerar pixel-spänningen med jämna mellanrum. Enligt egen utsaga skall denna information komma inifrån Panasonic men dessa uppgifter går naturligtvis inte att bekräfta. Däremot tycks Panasonics besked att den automatiska justeringen av svärtenivån är förbättrad i 2010 års modeller tyda på att funktionen tidigare inte var optimal. Dock kvarstår det faktum att många Panasonic-ägare har rapporterat att deras plasmor presterar lika bra som vanligt.

Prylportalen har talat med Christer Ericsson, Marketing Communication Manager på Panasonic Sverige, som uppger att några förfrågningar men inga klagomål relaterat till fenomenet hittills har inkommit till kontoret i Stockholm. Enligt Christer Ericsson har Panasonic i stort sett sålt slut på 2009 års produkter.

Andreas Liebert/Prylportalen.se