"Vi blev lurade på nätet"

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2002-04-25

Läsarnas berättelser om bedrägerier på internet

Jag betalade 650 spänn för ett tjockt kuvert med skrot

Jag råkade för cirka 2 år sen ut för ett bedrägeri då jag till en något äldre dator skulle köpa grafikkort jag länge sökt efter.

Det är svårt att få tag på äldre grafikkort så man blev ganska glad då man efter mycket sökande lyckades hitta passande kort.

Jag pratade flera gånger med säljaren och denne försäkrade hur många gånger som helst att det var rätt sorts anslutning på dessa kort.

När jag väl hämtat ut dessa grafikkort så såg jag omedelbart att det var helt andra kort. Bland annat så var det ena kortet ett gammalt nätverkskort som troligen inte ens skulle ha fungerat och det andra kortet hade PCI-anslutning. Där hade man betalat 650 spänn för ett tjockt kuvert med skrot som ingen har nån nytta av.

Det skulle snarare vara en samhällstjänst att lämna dessa till återvinningen.

Polisanmälan gjordes då säljaren ej längre gick att få tag på. Säljaren hade jag för övrigt mött via ICQ, men efter detta så var han som bortblåst.

Tyvärr så är såna här brott lågprioriterade så brottet sig har med all säkerhet blivit preskriberat innan polisen ids göra något. Några kort till denna dator hittade jag aldrig utan fick gott och väl skaffa en ny. Tråkigt men sant.

Lars G Sörensson, Skellefteå

"1 200 försvann från mitt konto"

Förra sommaren såg jag genom banken via internet konstiga uttag med meddelanden som jag inte kände igen. Det började med att ett belopp på cirka 350 kr hade tagits ut. Jag kontaktade banken för att ta reda på vem mottagaren var.

De kunde inte säga det på rak arm utan föreslog att jag skulle lämna in krav på undersökning av transaktionen. Jag brydde mig inte om denna händelse och jag fick heller inget svar från banken. Några månader senare såg jag än en gång ett liknande uttag.

När jag denna gången kontaktade banken sa dom att jag skulle göra en reklamation på beloppet och spärra kortet. Jag sökte även själv på internet efter det meddelande som stod på beskrivningen av transaktionen och fick då flera träffar - det visade sig att detta var något typ av system för betalning över internet.

Cirka en månad efter att jag lämnat in reklamation på transaktionen får jag av banken insatt ett belopp på ca 1200 kr. Detta var något som banken ersatte mig för och var för flera liknande belopp med samma mottagare.

Jag har inte fått något svar från banken på vad det kan ha varit och polisen kunde heller av den anledningen inte göra något.

Banken var snabb med att ersätta beloppet, vilket jag var glad för och nöjde mig med.

Datorn kom aldrig

Jag har blivit bedragen på nätet. Jag köpte en bärbar dator på en internetauktion för alla mina sparpengar men det kom ingenting. Det visade sig att den jag köpt av lurat fler personer också. Jag blev förbannad förstås och givetvis polisanmälde jag personen. Måste väl erkänna att jag inte trodde att polisen skulle lyckas.

Men så sent som förra veckan fick jag ett brev från en tingsrätt där det visade sig att han åkt fast och dömts. Kan väl se i stjärnorna efter pengar för han hade gjort mycket värre saker än bedrägeri och listan över skadestånd var stor. Det var rätt kusligt att läsa domen och det jag råkat ut för var inget att bråka om i jämförelse; jag lever ju i alla fall.

Är det svensk eller amerikansk lag som gäller?

Jag köpte för två år sedan ett domännamn från företaget eNic i Seattle.

Någonstans i deras avtalsvillkor (hundra sidor engelsk lagtext ungefär) angavs att de har rätt att förnya avtalet och ta pengar från det konto mitt Visa-kort är anslutet till utan mitt medgivande när innevarande avtalsperiod löpte ut. Påstår eNic.

Jag har inte själv sett just detta, men så skedde i alla fall nu i mars. Till saken hör att jag aldrig i livet skulle underteckna ett sådant avtal om jag vetat om detta villkor.

Givetvis reklamerade jag händelsen och Visa satte tillbaka pengarna, men återtog dem när eNic hörde av sig och påstod att de har rätt att göra så här. Ingen namnteckning existerar som visar att jag verkligen godkänt villkoren.

Visa menar att eftersom jag i och med att jag angivit mitt kortnummer så måste det anses som att jag tagit del av och förstått eNics villkor, det vill säga samma sak som en namnteckning. Att villkoren är otroligt omfattande, krångliga och skrivna på utrikiska spelar ingen roll.

Banken som ansvarar för kontot som Visa är knutet till tycker att jag ska polisanmäla händelsen, vilket jag sannolikt gör inom kort.

Jag påstår att svensk lag ska gälla i det här fallet eftersom eNic gör affärer med en svensk kund. eNic påstår att det är amerikansk lag som gäller eftersom jag gör affärer med en ameikansk leverantör. Ingen jurist som jag varit i kontakt med tycks veta vilken lag som gäller.

Nu har jag spärrat Visa-kortet och skaffat ett nytt som jag kommer att sätta in pengar på inför en affär, men annars ska saldot alltid vara 0 kronor.

Anders, Göteborg

Följ ämnen i artikeln