Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Justus, Justina

Homozappiens - den nya människan

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2002-09-19

Mobil-
användandet skapar en ny människotyp

Att ständigt lära sig ny teknik och vara nåbar på mobilen är stressande för många.

Men vi kommer att anpassa oss, och ska vi tro branschfolket kommer vi även att vilja göra det.

- Vi kan påverka människors beteende, säger Vodafones Sören Lundgren.

Snart har vi utvecklats till Homozappiens Consumentus, den nya mobila människan.

Jörgen Jedbratt är framtidsforskare på företaget Kairos Future. Han talar om den nya flexibla människan, Homozappiens Consumentus.

Hon "zappar", inte bara i medieutbudet utan på alla plan i livet. Hon hoppar mellan åsikter, förhållningssätt, moraluppfattningar och identiteter allt efter situation och plats, eller lyckas införliva flera på en gång.

Hon lever i ett stort informationsbrus där det gäller att sålla för att inte trubbas av. Här kan mobiltelefonen komma att spela en viktig roll, tror Jörgen Jedbratt.

- Mobiltelefonen skulle kunna bli det membran där vi släpper in respektive stänger ute den information som passar oss, säger han.

"Mental bandbredd"

Han kallar det för mental bandbredd - mängden information vi kan ta in per tidsenhet. MTV-generationen är väl förberedd, medan lite äldre människor har svårare att leva i bruset. Som Aftonbladets kolumnist Anita Goldman uttryckte det:

"Jag kan inte se på MTV med de mycket snabba klippen, kameraglidningarna och perspektivförskjutningarna.

Något händer med hjärnan. Den strejkar."

- Våra beteendemönster är inte anpassade än, säger Jörgen Jedbratt.

Det finns en stor skillnad mellan hur olika generationer tar till sig den nya tekniken. Unga människor är mer anpassningsbara, även om ungdomlighet kan återfinnas även bland äldre.

- För den generation som har vuxit upp med tv-trollet Hugo har datorn alltid funnits. Att det inte är så är något de har fått lära sig, säger Jörgen Jedbratt.

Sms:andet bland äldre ökar

Men även en bra bit upp i åldrarna sker en utveckling.

- Att de över 55 inte skulle använda mobiltelefoner är bara fördomar, säger Sören Lundgren på Vodafone. Vår användarstatistik visar att den grupp där sms:andet ökar mest är bland äldre män.

Mer än var femte mobilanvändare över 55 år sms:ar. För en del är det enda sättet att hålla kontakten med stressade barn och barnbarn.

Självklart vill operatörerna snabba på utvecklingen av mer avancerat mobilanvändande, eftersom det ökar deras inktäkter. Genom förmånliga erbjudanden lockar de användare till nya tjänster, som MMS.

Omställningsfas

- Vi lät ett urval kunder prova en avancerad tjänst gratis under en period. Efter perioden kunde vi se att flera användare hängde kvar, säger Sören Lundgren.

Vi befinner oss i en omställningsfas. Men redan idag har vårt förhållningssätt till tid och rum förändrats, menar Jörgen Jedbratt.

- Man bestämmer inte längre träff ett visst klockslag, utan säger "Ta med dig mobilen så hörs vi".

- Snart kommer svaret på frågan om vad klockan är inte vara en tidpunkt utan en motfråga - "var då?", säger han.

Människan har alltid varit rörlig, och därför är mobilitet naturlig, menar han.

Det här vill vi använda mobilen till

Lotta Holmström

Följ ämnen i artikeln