Det rustas för spelkrig

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2001-06-29

Här är framtidens spelunderhållning: X-box, Gamecube och Playstation 2.

Du lär inte missa dem.

Microsoft satsar fem miljarder kronor på att du ska höra talas om X-box. Henrik Rudin tipsar.

Det kommer att bli tv-spelskrig.

Uppladdningen började redan förra året. Då kom Sonys arvtagare till dundersuccén Playstation. Men hittills har maskinen varit enormt dyr och spelen långt från den revolution som utlovades.

Nu börjar det till slut ta sig med spelvärda titlar - och priset är på väg ner.

Men i startgroparna står datajätten Microsoft som laddar kanonerna, langar upp fem miljarder i marknadsföringspengar och gör sitt första försök i tv-spelsbranschen: X-box.

X-box är stor som en traktor, baserad på pc-teknik - och ett riktigt monster med oerhörd kraft till enorm grafik och avancerat ljud.

E3-mässan i Los Angeles i maj är samlingspunkt för hela världens spelmakare och i år radades äntligen X-box-titlarna upp. Var och en blänkte till rejält här och där. Men - det handlade bara om effekter. Glimten i ögat saknades. Det var tunt med nyskapande spelidéer från början.

I stället stal Nintendo showen. Företaget har länge haft Nintendo 64 på sparlåga och har varit så tystlåtna kring framtidsplanerna att branschen närmast hade tappat tålamodet.

Men Gamecube slog ner som en bomb.

Här var det sprudlande spelidéer med härlig lekfullhet. Med snyggare grafik än väntat. Och till ett pris betydligt under konkurrenterna.

Nintendo går helt mot strömmen. Gamecube är inget "nöjescenter" som X-box och Playstation 2. Ingen onlinestrategi och det går inte att spela dvd-filmer. Bara spelen i fokus. Och det verkar fungera.

Datorn på skrivbordet, då?

Den håller på att förlora i betydelse som spelmaskin.

Men den kommer fortsätta att vara en grogrund för nya stjärnor i spelvärlden. Kolla "Republic" här intill och "Operation Flashpoint" på sidan 23. Storverk av små team med blygsamma resurser.

Både X-box och Gamecube släpps inför julrushen i Japan och USA. Och ställs mot en ganska etablerad Playstation 2. Vi svenskar är alltid rejält i bakvattnet när det gäller spel. Hit kommer Gamecube och X-box först våren 2002.

Tv-spelskrig, alltså. Vem vinner?

Sony och Microsoft satsar på en bredare marknad och någon av dem kommer att dominera spelvärlden. Blir slagsidan för stor lär strykpojken helt enkelt dra sig tillbaka. Båda företagen har ju hundratals andra produkter.

Det klassiska spelföretaget Nintendo krigar inte på lika villkor. De har trogna fans.

Dessutom har företaget enorma inkomster från Pokémon. Och framgångsrikt spelnöje i fickformat i Gameboy.

Vad ska man köpa då?

Det är långt till nästa vår. Köp en Playstation 2 om du vill lira redan nu. Köp en Gameboy Advance för bärbart spelnöje.

Luta dig sedan tillbaka och njut av slagsmålet.

Det lär bli en blixtrande fajt som varar i flera år.

Och de riktiga vinnarna är vi - som får häftig teknik och coola spel i överflöd.

Kolla framtidens spel här intill.

Fler spelreleaser

Henrik Rudin