Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Sam, Samuel

Nya mobilen trasig - kräv en ny

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2004-11-13

Kraven du kan ställa om din telefon lägger av

TRASIG TELEFON? Om du nyss har köpt mobilen kan det vara möjligt att få en ny telefon direkt i handen. Men reglerna varierar mellan olika tillverkare. Bilden visar mobilåtervinning i Nässjö.

Vad gör man när den nya mobilen går sönder?

Vilka rättigheter har man som kund?

– Det är kunden som ska välja reparation eller ny

mobil, säger Ola Svensson, jurist på konsumentverket.

De flesta som köper mobil­telefon känner inte till vilka ­regler som gäller när mobilen går sönder. Det syns tydligt i anmälningarna till Allmänna reklamationsnämnden, ARN. Där är anmälningar rörande mobiltelefoner är 30 procent vanligare än problem vid köp av datorer.

Ny telefon direkt

När kunden vänder sig till butiker möts de oftast av beskedet att mobilen ska in på reparation.

– Butiken har rätt att kontrollera om felet funnits från början eller om det är kunden som

orsakat det, säger Ola Svensson.

I vissa fall kan man få en ny mobil direkt om det är fel på den man just köpt.

– Om vi konstaterat att det är fel från början byter vi ut dem beroende på vilka regler som gäller för just den tillverkarens telefoner, säger Johanna Eurén på Siba.

Inom branschen används det engelska uttrycket Defect On ­Arrival, DOA, för telefoner som är det är fel på redan då de kommer från fabriken. DOA-reglerna varierar från två till 14 dagar från köpet av telefonen. Snålast är finska mobiljätten Nokia vars regler säger att om telefonen slutar fungera inom två dagar från köpet ersätts den av en ny. Man får bara har ringt med den i fem minuter också. Från dag tre skickas mobilen på service.

Mest generös är koreanska Samsung som byter ut

felande mobiler upp till 14 dagar från köpet. Men enligt konsumentköplagen är det kunden som avgör om man vill

låta reparera telefonen eller om man vill ha en ny när det väl är

konstaterat att ­felet funnit från början.

– Om man går med på reparation kan man begära att man får en ersättningstelefon under tiden eller någon annan form av ekonomisk kompensation, säger Ola Svensson.

Reparation kan ta tid

Är det så att telefonen går sönder efter de första 14 dagarna skickas den som regel på

reparation och en sådan kan ta flera veckor. Om felet går under garantin är reparationen gratis. Men om man tappat sin mobil i golvet eller haft den i vatten till exempel gäller inte garantierna.

– Vi begär in tekniska rapporter i alla de ärenden som kommer in till reklamationsnämnden. Och i ungefär var tredje fall får den klagande kunden rätt, säger Torsten Palm på ARN.

Så säger konsumentköplagen

När du vill klaga

Peter Petersson

Följ ämnen i artikeln