Så gör vi när datorn krånglar

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2001-12-09

Svenskar mest frustrerade av alla i Europa

Fransmännen skriker, holländarna slår på datorn, tyskarna jobbar på som vanligt och spanjorerna går helt enkelt hem.

Ja, så reagerar européerna när IT-systemen brakar ihop.

De flesta företag är beroende av att datorer fungerar som de ska. När de inte gör det leder det till frustration. Men hur tar det sig uttryck? undrade IT-företaget Dimension Data.

Bolaget lät göra en undersökning av 450 chefer i företag med fler än 200 anställda i nio europeiska länder. Underlaget är knappast vetenskapligt, men du kanske känner igen dig ändå:

Svenska chefer är mest beroende av alla av att IT-systemen fungerar. Drygt sex av tio säger att de är fullständigt beroende av att datorerna fungerar. Därför är det kanske också naturligt att det är svenskarna som blir mest frustrerade när IT-stödet fallerar.

Angriper tangentbordet

Men om man ska tro undersökningen reagerar en svensk chef inte särskilt aggressivt när skärmen släcks. Var femte angriper dock tangentbordet, var sjunde skriker och lika många kan tänka sig att avsluta arbetsdagen och gå hem.

De mest våldsamma reaktionerna finner man i Holland. Där skriks det och slamras med telefoner och datorer när IT-systemen inte fungerar. Men även i Frankrike går det högljutt till.

I Spanien och Schweiz däremot, packar mer än var fjärde chef ihop och lämnar kontoret om datorn inte vill vara med längre.

De tyska cheferna är de som minst låter humöret och arbetsmoralen påverkas av ett datorstopp. De flesta bara jobbar på och gör någon arbetsuppgift som inte kräver dator i stället.

Förlorar arbetstid varje vecka

Oavsett land uppger cheferna att de varje vecka förlorar arbetstid på grund av trilskande datorsystem. Det vanligaste svaret är att uppemot en timma i veckan går förlorad, men brittiska och belgiska chefer sticker ut genom att uppskatta den förlorade arbetstiden till mer än så.

Trots frustration och förlorad tid är cheferna ändå eniga om att teknologin hjälper dem att erbjuda bättre service än vad de annars skulle kunna ha gjort.

Maria Davidsson/TT

Följ ämnen i artikeln