Var 3:e Nokia- mobil är trasig

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2002-11-27

Norsk undersökning: De nya modellerna håller inte måttet

Mer än var tredje mobiltelefon av de nya modellerna måste lämnas tillbaka för service inom en sexmånadersperiod.

Det visar en norsk undersökning.

"Den är obrukbar" När Lis Bergmans telefon gick sönder fick hon beskedet att den var vattenskadad och obrukbar. Hon köpte en ny, men tyckte fortfarande att det var konstigt att den skulle vara fuktskadad så hon lämnade in den på ett annat ställe. Då visade det sig att det var ett mjukvarufel.

- Vi tar klagomålen på största allvar och ska gå till botten med detta, säger Nilla Peterson, informationschef på Nokia Mobile Phones Scandinavia.

Konsumentprogrammet Forbrukerininspektørene som sänds i norska

NRK i kväll har kommit över statistik som visar att mer än var tredje Nokiatelefon som köps i Norge lämnas in på serviceverkstad inom loppet av ett halvår.

De andra mobiltelefontillverkarna som Siemens, Motorola och Sony Ericsson kommer inte i närheten av dessa siffror.

Uppgifterna kommer från Expertkedjan som är Norges näst största återförsäljare av mobiltelefoner. Undersökningen visar att av 20 250 sålda Nokiatelefoner togs 7 330 tillbaka för reparation redan inom ett halvår.

"Det stämmer inte"

- Vi tar klagomålen på största allvar och ska gå till botten med detta, men siffrorna stämmer inte, säger Nilla Peterson.

Hur menar du?

- Kan inte kommentera riktigheten i deras undersökning, men om man tittar på helheten i Norge så stämmer inte tv-programmets siffror med våra egna. Vi har normala tal.

Vad är normala tal?

- Det kan jag inte kommentera av konkurrensskäl.

Däremot har hon en tänkbar förklaring till att siffrorna är så höga.

- Nokia har under en längre tid sålt många telefoner. Mängden telefoner som kommer in på service kan säkert uppfattas som att det är mycket, men så är det inte.

"Måste se helheten"

Men i undersökningen handlar det om mer än var tredje?

- Vår statistik ser inte ut så, varken i Norge eller Sverige. Deras siffror är inte relevanta eftersom de inte motsvarar våra uppgifter. Det är inte representativt att bara undersöka en kedja. Man måste titta på helheten.

Vill inte diskutera

Nokia är inte intresserat av att diskutera undersökningen förrän de självt har tagit del av statistiken i sin helhet. Enligt Nilla Peterson blev Nokia informerat om undersökningen i fredags. Sedan dess har företaget försökt få tag i den.

- Vi har försökt, men inte nått Expert för att nå en dialog med dem. Vi har sökt dem och bett dem att återkomma till oss vilket de inte gjort, säger hon.

Zendry Svärdkrona

Följ ämnen i artikeln