Inhyrda "turister" gör smygreklam för mobil

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2002-08-09

Sony Ericsson vill ta kampanjen till Sverige

Sony Ericssons senaste kampanj i USA går ut på att lura de tilltänkta kunderna.

Inhyrda skådespelare och fotomodeller spelar turister och ber folk att fotografera dem.

På det sättet ska de få upp ögonen för telefonen med tillhörande kamera.

- Fungerar kampanjen bra är det möjligt att vi sprider den till Sverige och andra länder, säger Peter Bodor, informationsansvarig på Sony Ericsson.

Kampanjens inhyrda arbetar på två olika sätt. En grupp hänger kring stora turistattraktioner som Empire State Building i New York. En annan grupp går på trendiga klubbar och barer. Samtliga är utrustade med Sony Ericssons senaste mobiltelefon och tillhörande kamera.

I den första gruppen stoppar skådespelarna förbipasserande. De ber om hjälp att ta en bild. Utan att utge sig för att komma från Sony Ericsson instruerar de hur kameran fungerar och startar en dialog.

Fotomodeller i baren

På de trendiga barerna är det framförallt kvinnliga fotomodeller som hänger. I vissa fall får modellen ett samtal från en vän vars ansikte dyker upp på färgdisplayen.

Blir kampanjen lyckad kan den komma till andra länder.

- Den här testas först i USA. I London har vi nyligen kört en kampanj där vi gått ut och plåtat folk på stan. Därefter har vi satt upp bilderna på affischer. Har man känt igen någon på affischerna har man kunnat vinna en mobiltelefon, säger Peter Bodor.

Den nu pågående kampanjen har mötts av kritik i USA. Den kallas vilseledande.

120 skådespelare

Flera amerikanska marknadschefer tror att oärliga kampanjer kan slå tillbaka mot företaget, uppger tidningen Wall Street Journal . Men Peter Bodor är inte orolig.

- Jag känner inte att vi lurar människor. Vi försöker inte sälja något på platsen. Vill de inte plåta så låter vi dem gå vidare. Vi vill bara få en spontan konversation.

- Om någon frågar skådespelarna om de jobbar för Sony Ericsson svarar de ärligt, säger Bodor.

Totalt ingår 120 skådespelare och fotomodeller i kampanjen. Den pågår i två månader. Den totala kostnaden beräknas till nästan 50 miljoner svenska kronor.

Andreas Bjunér

Följ ämnen i artikeln