Spammens fader talar ut

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2002-04-03

Laurence Canter kom på idén med massutskick av reklammejl, så kallad spam.

Nu talar han ut, till amerikanska nättidningen Cnet.

- Om inte vi hade gjort det, så hade någon annan kommit på idén, säger Laurence Canter.

Laurence Canter

I april 1994 skickade advokaterna Laurence Canter och Martha Siegel ut ett massutskick på nätet. Meddelandet gjorde reklam för parets firma och för utlottningen av arbetstillstånd i USA, så kallade green cards.

Det räknas som det första spammet, och väckte stor uppståndelse på Usenets nyhetsgrupper. En explosionsartad utveckling av massmejlande av reklam följde.

Nu talar Laurence Canter för första gången ut om reklamkampanjen som förändrade nätet, för den amerikanska nättidningen Cnet.

1994 var internet väldigt nytt, men Canter och hans fru insåg tidigt vilka möjligheter som fanns för deras advokatfirma. De specialiserade sig på tjänster för immigranter. De som använde internet på den tiden var till stor del "nördar" och akademiker, och många var födda utanför landet och tillhörde därför firmans målgrupp.

Tilltaget var Canters idé. Han hade använt internets föregångare - tjänster som till exempel Compuserve - i flera år. När han började använda internet experimenterade han med dess möjligheter.

Usenet effektivt

- Webben var väldigt primitiv på den tiden, och inte någon särskilt effektiv metod att nå ett stort antal människor. Vad vi gjorde, som vi blev ökända för, var att posta meddelanden om våra tjänster på Usenet. Det var väldigt effektivt. Jag hade hittat några nyhetsgrupper som handlade om immigration, så jag började delta i dem, säger Canter till Cnet.

Hur många fick spammet om green card-lotteriet? Gav det er några intäkter?

- Tiotusentals människor. Ja, vi gjorde pengar på det - någonstans mellan 100 000 och 200 000 dollar som var direkt relaterade till utskicket. Kanske inte så fantastiskt i sig, men det kostade oss inte något att skicka ut reklamen.

Avstängda

Men utskicken fick andra följder som Canter och hans fru kanske inte hade räknat med. Internet Direct var en av de få internetleverantörerna i Phoenix, där de bodde, och när de stängde av parets konto innebar det problem.

De bytte internetleverantör ett flertal gånger, men beslutade sig till slut för att skaffa sig en egen internetförbindelse och egna servrar.

Förutom intäkter skapade utskicken en stor upprördhet bland Usenetanvändarna. Canter & Siegel blev deras favorithatobjekt. Än idag kan man hitta sidor på nätet där Canter beskrivs som djävulen som förstörde nätet.

Laurence Canter menar att det fått orimliga proportioner.

Ångrar sig inte

Jämför man med dagens spammande kan Canters tilltag verka oskyldigt. Reklamen skickades inte direkt till någons e-postlåda, utan postades på Usenets nyhetsgrupper. "Jag förstår inte hur det kan vara ens i närheten så störande som att få 300 porrmejl om dagen", sa Laurence Canter till Cnet.

Och han ångrar sig inte.

- Under samma omständigheter - om tillfället var detsamma och internet var i det utvecklingsskedet - skulle jag antagligen göra samma sak idag.

Han menar att bidrog till att utveckla de kommersiella möjligheterna på nätet.

Visade på möjligheterna

- Vi visade att man kunde nå många människor - enorma mängder människor! Idag skulle det innebära miljontals människor i jämförelse. Det råder ingen tvekan om att vi visade vilka möjligheter som fanns att nå dessa människor.

En hel del har förändrats sedan den där aprildagen för snart åtta år sedan. Canter skilde sig från sin hustru, som senare avled. 1997 förbjöds han att utöva juridik av högsta domstolen i Tennessee, delvis en följd av e-postkampanjen.

I dag bor Laurence Canter i San Fransisco, där han utvecklar program för analys av börsoptioner.

Läs mer

Lotta Holmström