Kommersiell katastrof för GPRS

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2002-06-05

STOCKHOLM (TT) Satsningen på GPRS-telefoni är på väg att bli en ekonomisk katastrof för Europas teleoperatörer.

Få vill utnyttja möjligheten att vara uppkopplad mot Internet via nallen.

GPRS-telefoni lanserades förra hösten som banbrytande. Den ständigt uppkopplade telefonavändaren skulle få en försmak av vad framtidens telefontjänster kan innebära.

Hundratusentals telefoner har sålts, men försvinnande få köpare har utnyttjat möjligheterna. Analysföretaget Gartner group skriver i en nyligen publicerad rapport att operatörernas satsning är på väga att bli en gigantisk besvikelse.

''GPRS kommer inte att infria de vinstförväntningar branschen har'' skriver Gartner i sin rapport.

Inget för massan

Skälen, skriver Gartner vidare, är att tekniken inte uppfyller konsumenternas krav. Det gör inte telefonerna heller och dessutom saknas verkligt attraktiva tjänster som kan driva på användningen.

I dagsläget fungerar tjänsterna bäst för professionella användare och för företag, men inte för den stora massan telefonanvändare.

I Sverige har de stora operatörerna sedan förra hösten försökt intressera svenskarna för den mobila Internetuppkopplingen som GPRS möjliggör. Redan

någon månad efter lanseringen stod det klart att telefonanvändarna inte ville betala de höga priser bolagen försökte ta ut.

Tar tid

- Beteendeförändringar tar längre tid än man tror. Jämför med SMS som det gick att sända första gången 1994. Först på de senaste åren har den tjänsten

slagit igenom, säger Håkan Ström, pressansvarig hos Telia Mobile.

Istället blev GPRS-tjänsten en ''gratistjänst''. Men inte heller det tycks ha hjälpt. Telia avslutade i februari sitt ''prova på erbjudande'', samtidigt som Tele2 och Europolitan fortsatte.

- Vi på Telia är nöjda med resultatet, folk fick chansen att testa och vi nådde de mål vi satte upp, säger Håkan Ström.

Exakt hur försäljningen gått vill ingen av operatörerna avslöja. Men tystnaden kan tolkas som en intäkt för att det gått trögt. Gartners analys av läget tyder på det.

Telefonförsäljarna har berättat att försäljningen av GPRS-telefoner gått bra. Ericssons T65 och den nyare T68 är till exempel storsäljare. Men få, max tio procent av köparna, utnyttjar tjänsterna enligt deras beräkningar.

Olägligt

Ett annat analysföretag EMC, uppskattar att mindre än en procent av världens 666 miljoner GSM-användare utnyttjar GPRS välsignelser.

Att GPRS är på väg mot ett kommersiellt fiasko kommer högst olägligt för alla de teleoperatörer som skulle behövt en framgång inför lanseringen under

nästa år av nästa generations mobiltelefoni, UMTS.

- Risken är naturligtvis att det blir en självuppfyllelse om alla talar om att det går dåligt, säger Håkan Ström.

Anders Lignell/TT

Följ ämnen i artikeln