Kärleksbrev stoppar skräppost

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2004-10-19

Internetanvändare vet att skräppost och ofrivillig reklam, så kallad spam, är ett gissel.

Nu anläggs moteld. Genom att skicka meddelandet "Make love not spam" till den som skickar skräpet vill Internetportalen Spray ges svar på tal.

- Målet är inte att sänka deras sajter, men genom att driva trafik till deras sajter kommer de att bli segare, säger Fredrik Skärheden på Spray till TT.

Enligt tillgänglig statistik är redan i dag över 80 procent av all post på internet spam, eller skräppost. I storleksordningen 30 miljoner riktiga e-brev skickas dagligen kors och tvärs överl internet. Men hela branschen oroas över ökningen av den oönskade trafiken. Om fyra år kommer skräpposten att stå för 99 procent av all trafik om ökningstakten håller i sig.

Trycket ökar

Trycket på nätet ökar dramatiskt för varje månad och professor Hannu H Karri på Tekniska högskolan i Helsingfors tillhör en av pessimisterna. Han tror att hela nätet kommer att bryta samman ungefär 2006. Om inget görs vill säga. Internetoperatörer, mjukvaruproducenter och teleoperatörer jobbar alla med olika typer av filter för att stoppa trafiken. Kända spamare världen runt stängs av och EU skapar nya reklamregler, men inget tycks hjälpa.

- Vi har fått nog av det här. Vi kan inte acceptera att e-postanvändare får obeställd porreklam eller andra erbjudanden, säger Peter Kamstedt, produktansvarig för Spray Mail.

Skärmsläckare

Det senaste försöket att slå tillbaka mot dem som skickar skräpet är en skärmsläckare som utvecklats för att ställa till besvär för avsändaren.

Genom att helt enkelt skicka svar som drar igång avsändarens servrar, i tron att en massa folk plötsligt vill ta sig in på beställningssidan för receptfritt Viagra eller vad det nu är, kommer avsändarens system att krokna.

- I sin loggfil över trafiken kommer de att få vårt meddelande make love not spam, säger Fredrik Skärheden.

Sedan april 2004 är det olagligt att skicka e-postreklam till privatpersoner och företag som inte beställt det, men lagen har hittills inte haft någon effekt.

I förlorad arbetstid och datahantering kostar spam företagen omkring 15 000 kronor om året per anställd enligt det amerikanska undersökningsföretaget Nucleus Research. Inom EU handlade det om en sammanlagd kostnad på omkring 22,5 miljarder kronor.

Tidigare artiklar

Anders Lignell/TT