Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Lennart, Leonard

Uppstickarna

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2004-03-27

Har de en chans mot jättarna Ericsson och Nokia?

Svensken köper Nokia eller Sony Ericsson när det är dags för ny mobil.

- Vi svenskar är oerhört fyrkantiga och konservativa när vi väljer mobiltelefon, säger Hans Carlsson, marknadschef för Telias butiker.

Vilka alternativ finns det? Aftonbladet har kartlagt de olika mobiler som finns att köpa i landet.

Samsung SGH-E700 Kameramobil, flerfunktions

Det har visat sig vara mycket svårt för nya tillverkare att slå sig in på den svenska mobilmarknaden. Trots den tuffa konkurrensen är den svenska marknaden intressant.

Skälet till det är enkelt. Under 2004 räknar branschen med att sälja nära tre miljoner nya mobiler i landet.

I dag har koreanska Samsung etablerat sig bland de främsta. Liksom tyska Siemens. Men det har tagit flera år och fortfarande är avståndet till branschgiganterna Nokia och Sony Ericsson stort.

Priset avgörande

- Det kostar pengar och tar tid och det är inte säkert att man lyckas. Vi måste tro att produkterna säljer i vissa volymer, annars tar vi inte upp dem i sortimentet, säger Johan Paulsen på butikskedjan Geab/The Phonehouse med 57 butiker runtom i Sverige.

Många gånger kan prissättning vara helt avgörande:

- En del leverantörer sätter för höga priser på sina telefoner och då hamnar de fel i förhållande till Nokia och Sony Ericsson och säljer inget, säger Johan Paulsen.

Några leverantörer som varit med länge har mer eller mindre försvunnit från mobilbutikernas hyllor. Holländska Philips är en sådan. Amerikanska Motorola har backat från en ledande position och har i dag svårt att hävda sig på GSM-sidan. Däremot säljs bolagets 3G-telefoner i stora volymer.

- I Motorolas fall har man haft bra produkter, men med lite udda design och då har kunderna valt bort dem. Vi har bara en av deras telefoner kvar i sortimentet i dag, säger Hans Carlsson.

Märket allt viktigare

I takt med att mobiltelefonerna blivit mera av en modepryl än bara en telefon har tillverkarnas varumärken blivit allt viktigare. Dessutom byter vi ut dem allt oftare.

- Vi räknar i dag med att mobiltelefonens livslängd är elva till tretton månader. Och den tekniska livslängden är givetvis mycket längre än så, säger Hans Carlsson.

Peter Pettersson

Följ ämnen i artikeln