Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Justus, Justina

SOS: Var god dröj

Uppdaterad 2011-05-22 | Publicerad 2011-05-19

• Maj-Britt, 84, väntade i timmar – dog • Emil, 23, vägrades vård – dog i hemmet

Sju larm till SOS Alarm – sju anmälningar till Socialstyrelsen.

Sju offer för 112 – två av dem döda, och en förlamad i rullstol.

Kan vi lita på att ambulansen snabbt kommer när en anhörig plötsligt blir svårt sjuk?

I dag berättar Aftonbladet historierna om de som väntade förgäves – med livet som insats.

Emil Linnell, 23, var inte ensam.

Maj-Britt Cederman, 84, låg på golvet i flera timmar i väntan på ambulansen.

Hon dog på sjukhuset av njursvikt och lunginflammation.

Socialstyrelsen går nu igenom flera anmälningar där SOS Alarm inte skickat ambulanser till personer i nöd.

En av dem är Maj-Britt Cederman, 84.

Äldste sonen Bengt Cederman anade oråd när Maj-Britt en morgon i somras inte svarade i telefonen.

– Hon hade alltid en mobiltelefon runt halsen så när hon inte svarade i den fick jag en konstig känsla. När jag kom fram till huset såg jag att gardinerna var fördragna, säger Bengt Cederman.

”Be granne om hjälp”

Inne i huset hörde han sin mamma ropa på hjälp. Hon hade ramlat ur sängen och legat så i fyra timmar, oförmögen att röra sig – en meter från telefonen.

– Jag ringde 112 och fick frågan om hon var vid medvetande. Det var hon ju. Då fick jag rådet att be en granne, som är 86 år, om hjälp att bära upp henne. Annars skulle jag be någon annan. Vi fick beskedet att det inte fanns några ambulanser.

Under dagen blev mammans tillstånd värre, och Bengt Cederman ringde SOS Alarm på nytt. Han fick samma svar: några ambulanser fanns inte, men de kunde skicka en sjuktransport ”om några timmar”.

Inte sjuk nog

När den väl kom kunde föraren inte ensam få in Maj-Britt Cederman i bilen. Först då kom en ambulans till platsen – men de vägrade ta med henne: hon var inte tillräckligt sjuk.

I stället hjälpte ambulanspersonalen till att få in henne i sjuktransporten, för färd till sjukhuset.

– Läkarna sa att hon måste ha varit i väldigt dåligt skick redan hemma, säger Bengt Cederman.

– Vi blev rekommenderade att anmäla det här till Socialstyrelsen. Om en människa är i sånt skick att närstående kräver en ambulans, då ska det inte finnas någon tvekan, säger Bengt Cederman.

”Något har gått fel”

Socialstyrelsen har krävt in dokumentering på vilka rutiner SOS Alarm har.

Hur allvarligt är det att det gått till så här?

– Det är alltid allvarligt om en person i behov av ambulans inte fått det. Det är svårt att göra sådana här bedömningar, men eftersom konsekvenserna blir stora är det viktigt att säkerställa kvaliteten, säger Maria Carlund, utredare på Socialstyrelsen.

Presstalesmannen Anders Klarström på SOS Alarm säger att ingen verksamhet är hundraprocentig, men:

– Varje fall är ett fall för många. Något har inte gått 100 procent rätt här.

Nina Svanberg

TAR EMOT 20 MILJONER SAMTAL VARJE ÅR

SOS Alarm tar emot cirka 20 miljoner larmsamtal varje år, ungefär 3,6 miljoner av dem gäller nödsamtal.

Larmen prioriteras olika beroende på hur akuta de är.

Vid felhantering av ett ärende kan både enskilda personer och den egna organisationen göra en anmälan.

Antalet anmälningar har under senare år legat kring 35 per år för hela landet. Runt fem fall leder varje år till åtgärder mot den ansvarige SOS-operatören.

Källa: SOS ALARM