Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Dagmar, Rigmor

Norrlänningar handlar mest på nätet

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2005-03-09

– men hälften av svenskarna har aldrig gjort det

Må så vara att e-handeln slår nya rekord, men fortfarande har inte ens hälften av svenskarna handlat på nätet någon enda gång, visar en ny Sifo-undersökning.

Norrlänningarna är flitigaste köparna.

Strax efter jul kunde e-handelsbolagen summera 2004 med ord som ”genombrottsår”, ”rekord” och ”lysande resultat”.

Branscherna för elektronik, musik, böcker och resor talade unisont om hur svenskarna äntligen tycks våga sig på att handla varor och tjänster på nätet.

Men uppenbarligen återstår många att vinna för den moderna tidens handelsplats.

Fler i norr

För trots att Sverige ligger i topp när det gäller internetanvändning, bredband och datorer i hemmen har bara 42 procent av svenskarna handlat via nätet, visar en färsk Sifo-undersökning beställd av kortföretaget Visa. Tusen svenskar har intervjuats om sina e-handelsvanor.

Det visar sig att det spelar stor roll var man bor i landet. Har man långt till affären, som i norra Sverige, är det också vanligare att man handlar via internet. Drygt var tredje (34 procent) av de norrlänningar som använder internet har handlat den vägen åtminstone ett par gånger på ett halvår. Motsvarande siffra i till exempel Göteborgsområdet är 23 procent.

Bland de svenskar som regelbundet använder internet har lite drygt hälften (54 procent) handlat via nätet åtminstone någon gång.

Motigt här

Det är en låg siffra vid en internationell jämförelse. Storbritannien, Norge och USA är länder där e-handeln slagit igenom betydligt mer. I en norsk undersökning säger 92 procent av internetanvändarna att de handlar varor och tjänster via internet.

Där var handlarna var tidigt ute och samtliga stora detaljhandelskedjor finns på internet, påpekar Sven Estwall, Nordenchef för Visa, i ett pressmeddelande.

Den svenska internethandeln hade det desto motigare från början. Problemen grundlades när tidiga svenska företag i branschen hade svårt att leverera och klara anstormningen från intresserade köpare.

Minnesgoda minns säkert miljardsatsningen på Boo.com, som skulle sälja märkeskläder via nätet. Det gick fullständigt åt skogen och blev i stället en symbol för den spruckna IT-bubblan.

Resebranschen är ett annat exempel. Nätresebyråerna spåddes att snabbt kunna slå ut de traditionella resebyråerna. Men drygt 75 procent av de nätreseföretag som startade under dot.com-yran finns inte längre kvar.

Postorder

Kvar på banan blev de traditionella postorderbolagen och i synnerhet hemelektronikbranschen. De köpte snabbt upp de konkursade e-bolagens programvaror och sakta men säkert har förlorad mark återtagits. Handeln över nätet har ökat med cirka 30 procent om året sedan 1999 då företaget Tradedoubler började mäta omsättningen.

Nu omsätter den en dryg miljard om året och står för några procent av detaljhandelns hela omsättning.

I Europa omsatte e-handeln cirka 40 miljarder under 2004, en ökning med cirka 10 miljarder jämfört med 2003.

Anders Lignell/TT

Följ ämnen i artikeln