Priskrig ska lyfta Nokia
Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2006-06-20
Nallarna som utmanar Ericsson
Lägre priser ska lyfta Nokias försäljning.
Den billigaste mobilen ska kosta runt 500 kronor.
– Vi tror att det finns ett behov av enklare telefoner, säger Oscar Södergren, produktchef på Nokia.
Det senaste kvartalet har Nokia tagit tillbaka förstaplatsen bland mobiltelefontillverkarna i Sverige – efter en lång period som tvåa bakom Sony Ericsson, som lanserade flera nya avancerade modeller för några veckor sedan.
Svar på tal
Nu svarar Nokia. Tre nya modeller ska hålla konkurrenterna stången:
En mobil för 3G-näten som även ska få normalkunder att välja 3G.
En designmobil för de trendmedvetna.
En riktig lågprismodell för de som i princip bara vill ringa och skicka sms.
Kostar 500 kronor
Den sista, lågprismobilen 1110i, hamnar på ett pris runt 500 kronor.
– Den är i första hand tänkt för marknader där man är mer priskänslig än i Norden, säger Oscar Södergren.
Branschanalytikerna räknar med att 3G-tekniken ska slå igenom på allvar under hösten. Hittills har kundernas rädsla för störningar i 3G-näten och priserna på telefonerna avskräckt kunderna.
Läs mer
Peter Pettersson