Nokia tror på framtiden

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2004-06-14

Helsingfors

Tillväxt på världsmarknaden både på mobil- och på nätverkssidan får Nokialedningen att trots tappade marknadsandelar tro på framtiden.

För första gången lanserar Nokia på allvar vikbara telefoner och räknar med att vara med och slåss om marknaden, men priskrig vill koncernchefen Jorma Ollila inte tala om.

- Vi har gjort en del medvetna insatser, som gett resultat. Vi har sagt att man kan få kompromissa med marginalerna, men något priskrig pågår inte och är inte planerat, säger Jorma Ollila till TT.

Utvecklingen i framförallt Kina, Indien, Ryssland och Brasilien får Nokia att skriva upp prognoserna för 2004.

- Vi höjer prognosen för året och tror att det kommer att säljas runt 600 miljoner mobiler, sade Jorma Ollila när han på måndagen mötte världspressen i Helsingfors.

Nokialedningen tror också på en uppgång på nätverksidan jämfört med 2003, även om man inte vill ge några prognoser i siffror.

Lanseringar

1,5 miljard mobilanvändare ska vara två miljarder 2007.

Nokia lanserade tre nya vikbara mobiler och en rekordliten 3G-telefon.

Med dem i bagaget är det meningen att förlorade marknadsandelar ska tas igen.

- Vi står nu rustade med en starkare produktportfölj och kommer att släppa sammanlagt 35 produkter under året, sade Jorma Ollila.

Men eftersom de flesta inte finns att köpa förrän i slutet av året, kan de knappast hjälpa upp situationen på kort sikt.

Varning

Det började, för att citera Hoola Bandolas gamla låt Titanic, "som en skakning på nedre däck"...

I Nokias fall som en varning inför en kvartalsrapport om att man inte klarar försäljningsmålen. Sedan dess har Nokia tappat marknadsandelar, aktien har fallit som en sten på börserna och det uppsatta målet - 40 procent av världsmarknaden - tycks allt längre bort. I dag pendlar bolaget kring 30 procent och allt fler, däribland ansedda analysföretaget Gartner tvivlar på att Nokia någonsin kommer att nå målet.

- Vi har aldrig sagt annat än att det är ett mål och det kvarstår som ett sådant, säger Ollila.

Erkänner

Nokialedningen erkänner numera att man faktiskt gjort misstag, men att man nu jobbar för att ta igen vad man förlorat när det gäller mobiler som marknaden vill ha.

- Vi ska lansera nya mobiler, vi har accelererat en del projekt, men också dödat andra, fortsätter Ollila.

Nokia gör mer än mobiltelefoner. För några år sedan lanserades spelmobilen N-gage, som efter en trög start fått en nylansering under året. Men lärdomarna ska tas tillvara inför klivet över till nästa stora trend i mobilvärlden - mediamobilen, som gör det möjligt att till exempel titta på TV i mobilen.

Den stora lanseringen dröjer till nästa år. Under 2004 blir det bara pilotprojekt, sade vice vd och strategiansvarig Matti Alahuhta.

Anders Lignell/TT

Följ ämnen i artikeln