”Samtal kopplas helt fel”
Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2005-05-31
Kaos för telefoni via bredbandet
Okända människor ringer och söker någon helt annan. Främmande har lämnat personliga meddelande i hennes röstbrevlåda.
-Jag ångrar bittert att jag bytte till Bredbandsbolaget, säger Marlene Tollman, 22, i Karlstad.
Marlene och hennes sambo ville sänka sina telefonkostnader. Att ringa via bredbandet, med Bredbandsbolagets IP-telefoni, kostar 99 kronor per månad i vanliga fall. Nu skulle de slippa avgiften i sex månader - och sen skulle de bara betala den låga månadsavgiften. De skulle spara nära 600 kronor redan första halvåret.
Får flera felringningar
-Det var väldigt dumt. Nu har jag inget telefonabonnemang längre, säger Marlene.
Felringningarna började kort efter bytet från Telia.
-Inte en siffra stämmer när jag frågar vilket nummer de har slagit, säger Marlene.
I röstbrevlådan landar meddelanden som är till någon annan.
-Och den som slår mitt telefonnummer kan inte få tag på mig.
Marlene vågar inte heller ringa ut - eftersom hon är rädd att samtalen ska landa på någon annans räkning.
-Jag kommer inte in på Bredbandsbolagets hemsida för att fylla i och skicka en felanmälan till kundtjänsten. Nu byter vi till Tele2, säger Marlene.
Hon är inte ensam.
Inga kommentarer
-Jag får samtal från en dam som ligger på sjukhus i Stockholm och ringer sin man, säger Tamas Smedenstam, 59, i Göteborg.
Han tror att Bredbandsbolaget saknar den tekniska kompetensen och har sagt upp abonnemanget.
-Och de har säkert ett helvete att klara av anstormningen nu.
Aftonbladet har, utan resultat, sökt företrädare för Bredbandsbolaget.
Kerstin Danielson