Nu kan du kolla "Lost" - i din iPod

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2005-10-13

Så ska Apple kopiera sin succé

HOLLYWOOD

Apple lanserade i går en digital musikspelare som kan visa rörliga bilder.

Men det kommer att kosta.

Magnus Sundholm

VIDEON I NÄVEN Datorföretaget Apples vd Steve Jobs presenterade sin senaste skapelse i går - iPod med video.

Nu går det att följa tv-serier som "Lost" och "Desperate housewives" på iPod.

Förutom spelaren för 2 400 kronor till 3 200 kronor vill företagets musikaffär på internet, Itunes, sälja avsnitt av tv-serierna för drygt 15 kronor styck.

Avsnitten kommer att finnas tillgängliga dagen efter att de visats i USA.

Också musikvideor och kortfilmer från företaget Pixar ska säljas till samma pris.

Samtliga produkter ska gå att se på den nya iPoden, som kommer med en något större färgskärm än sin föregångare. Apples vd Steve Jobs räknar med att den digitala videospelaren kommer att kunna surfa på de succévågor som bolagets tidigare produkter rört upp.

150 timmar film

- Eftersom miljoner människor världen över kommer att köpa den här nya produkten för att lyssna till musik kommer den snabbt att bli världens mest populära, portabla videospelare, säger han.

Video-iPoden kommer med två minneskapaciteter, 30 och 60 gigabyte. Den sistnämnda kommer enligt Apple att kunna lagra 150 timmar videofiler.

Magnus Sundholm