Fetare bredband allt billigare

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2004-06-16

Stockholm

Landets bredbandskunder är att gratulera. Priskrig råder och kampen om kunderna förs nu med hjälp av sjunkande månadsavgifter och högre fart.

- Vi vet att våra kunder vill ha bättre bandbredd utan att behöva betala mer. Det är en trend där marginalerna för anslutningarna sjunker för operatörerna, säger Danny Aerts, vd hos Spray, som är en av landets många bredbandsleverantörer.

I måndags sänkte Tele 2 sina ADSL-avgifter och lanserade en höghastighetstjänst från hösten.

Tillägg ger vinst

Fler har gjort samma sak under våren och Spray kastade sig in i priskriget på onsdagen. Mera fart för bara en marginell höjning av priset. Extra billigt blir det om man också använder sig av företagets telefontjänster.

- Affärsidén är att trots sjunkande abonnemang kunna göra vinst genom att sälja tilläggstjänster vid sidan av själva anslutningen, säger Danny Aerts.

Tonarten känns igen av den som minns hur det lät när "bredbands-Jesus", Jonas Birgersson, var som mest i tagen och sjöng bredbandets lov i slutet av 90-talet, innan IT-bubblan sprack.

I princip skulle anslutningen vara gratis. Affär skulle det bli genom att sälja allt från reklam till tjänster och varor via anslutningen.

- Jo, visionärerna hade på sitt sätt rätt, men det tog längre tid att komma dit, säger Danny Aerts.

Priskriget fortsätter

- Priskriget kommer säkert att trappas upp ytterligare, fortsätter han.

Med sina 40 000 kunder är han rena småhandlaren jämfört med den stora giganten på ADLS-marknaden i Sverige, Telia Sonera med över 400 000 kunder. Men inte ens Telia kan motstå att följa med och sänka priserna. I början av maj fick kunderna brev från Telia där de fick veta att abonnemanget skulle sänkas.

När Telia för något år sedan lanserade höghastighets-ADSL infördes samtidigt en prissättning där kunden fick betala i förhållande till hur mycket han eller hon laddade ner eller skickade ut på nätet.

Fick backa

De flesta konkurrenterna hängde inte på utan behöll fasta priser och det stod inte länge på innan Telia fick återgå till en fast månadsavgift för att inte tappa kunder.

Om det tidigare var bökigt att byta ADSL-leverantör, är det i dag en enkel historia. I stort sett krävs en knapptryckning så är det klart. Det finns också pengar att tjäna. Närmare en hundralapp i månaden skiljer till exempel Telia från den billigaste versionen av Sprays 2Mbps ADSL-tjänst.

Anders Lignell/TT