Hon blev lurad att byta telefonbolag

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2002-03-13

Veronicas räkning dubbelt så hög nu

Veronica Karlsson blev lockad att byta teleoperatör. Det skulle bli billigare att ringa till dottern i Skottland.

Första räkningen blev en chock. Den var dubbelt så hög som vanligt.

Veronica Karlsson nappade på ett erbjudande om billiga telefonsamtal till utlandet hos telebolaget ACN. Hennes telefonräkning fördubblades.

– Det känns som de medvetet har lurat mig, säger Veronica Karlsson.

I början av november stod en säljare från telefonoperatören ACN utanför köpcentret i Skara och frågade om hon var intresserad av billig telefoni.

– Eftersom min dotter jobbar i Skottland och jag ofta ringer till hennes mobil frågade jag om deras pris för sådana samtal. Säljaren ringde och kollade och uppgav 85 öre. Då blev vi intresserade.

Dagen därpå ringde säljaren igen och uppgav samma pris. Veronica Karlsson nappade. Hon hade sedan tidigare ett rabattpris på 1:50 hos Tele 2 och nu räknade hon kallt med lägre telefonkostnader.

Allt var dyrare

När prislistan från ACN kom saknades pris för samtal till mobiltelefon i Skottland och för säkerhets skull ringde hon till kundtjänsten och frågade igen.

– Först lät hon som svarade lite tveksam, men sedan bekräftade hon att priset var 85 öre.

I början av januari kom första räkningen: 460 kronor för två veckor, mer än dubbelt så mycket som normalt. I stället för 85 öre var priset för mobilsamtal till Skottland 3:70, ett av de dyraste bland de 30-tal operatörer som finns i Sverige. Priset 85 öre gäller till fast telefoni.

– Jag bytte omedelbart tillbaka till Tele 2, men vi hade ju hunnit ringa i över en månad. Allt var dyrare hos ACN. I stället för normala 400 kronor har den här tiden kostat mig 1 200 kronor.

Tar på sig ansvaret

Veronica Karlsson vill inte betala. Hon anser sig lurad och har krävt att kostnaden för hennes mobilsamtal under den här perioden ska sänkas till utlovade 85 öre.

– När jag vill tala med någon ansvarig hänvisar kundtjänsten mig att skriva till ledningen i Holland.

I två månader har Veronica Karlsson försökt få rättelse.

Aftonbladet ringer upp ACN i Holland. Marknadsansvariga Natasja Person lovar att utreda och redan efter några timmar kontaktar en svensk representant Veronica Karlsson. Företaget tar på sig ansvaret för den felaktiga informationen och lovar henne det lägre priset.

Är du missnöjd?

Så gör du för att byta

Lena Anderfelt

Följ ämnen i artikeln